Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The development of phoneme awareness and letter knowledge: A training study of Czech preschool children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10332057" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10332057 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The development of phoneme awareness and letter knowledge: A training study of Czech preschool children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigated the development of phoneme awareness (PA) and of letter knowledge (LK) among Czech preschool children, in the context of a training study. The results suggest that, while both skills are amenable to direct training, phoneme awareness and letter knowledge are separately arising skills, which are additionally subject to different developmental influences. Phoneme awareness emerged bimodally with a relatively advanced and a delayed PA group; evidence of bimodality persisted to some extent over time in all groups, whether they received PA training or not. Moreover, growth in phoneme awareness was predicted in all groups by earlier levels of phoneme awareness, but not by earlier letter knowledge. Letter knowledge, on the other hand, seemed to emerge unimodally, and gradually shifted from a positively skewed distribution toward a normal distribution, specifically as a consequence of direct training. Growth in letter knowledge was predicted in all groups by earlier levels of letter knowledge and phoneme awareness. In turn, training in letter knowledge promoted not only letter knowledge itself but also benefited growth in phonemic awareness.

  • Název v anglickém jazyce

    The development of phoneme awareness and letter knowledge: A training study of Czech preschool children

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigated the development of phoneme awareness (PA) and of letter knowledge (LK) among Czech preschool children, in the context of a training study. The results suggest that, while both skills are amenable to direct training, phoneme awareness and letter knowledge are separately arising skills, which are additionally subject to different developmental influences. Phoneme awareness emerged bimodally with a relatively advanced and a delayed PA group; evidence of bimodality persisted to some extent over time in all groups, whether they received PA training or not. Moreover, growth in phoneme awareness was predicted in all groups by earlier levels of phoneme awareness, but not by earlier letter knowledge. Letter knowledge, on the other hand, seemed to emerge unimodally, and gradually shifted from a positively skewed distribution toward a normal distribution, specifically as a consequence of direct training. Growth in letter knowledge was predicted in all groups by earlier levels of letter knowledge and phoneme awareness. In turn, training in letter knowledge promoted not only letter knowledge itself but also benefited growth in phonemic awareness.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-25625S" target="_blank" >GA13-25625S: Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Actes du Symposium international sur la litéracie a l'école / International Symposium for Educational Literacy (SILE/ISEL)

  • ISBN

    978-2-7622-0355-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    31-56

  • Název nakladatele

    Les Éditions de l'Université de Sherbrooke (ÉDUS)

  • Místo vydání

    Sherbrook, Kanada

  • Místo konání akce

    Jouvence, Canada

  • Datum konání akce

    24. 8. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku