Intervenční péče v oblasti (pre)gramotnostních dovedností - možnosti a poznatky z výzkumu
Popis výsledku
V rámci příspěvku se zaměříme na představení aktuál-ních trendů v oblasti intervenční péče cílené na podpo-ru rozvoje raných čtenářských a pisatelských doved-ností a možnostech jejich využívání v českém prostředí. V druhé části příspěvku se budeme zabývat konkrétní podobou takové péče, představíme dvě verze ucelené-ho programu pro rozvoj pregramotnostních dovednos-tí, které byly implementovány v rámci dvou námi reali-zovaných výzkumných projektů v mateřských školách. Představíme stručně i dosavadní poznatky z našeho vý-zkumu přínosů programů zaměřených na pregramot-nostní dovednosti. Pozornost bude věnována zejména praktickým otázkám implementace programotnostně zaměřených intervenčních plánů v mateřských školách u dětí s riziky ve vývoji počátečního čtení a psaní
Klíčová slova
preschool agepre- literacy skillspre-literacy intervention strategies
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intervenční péče v oblasti (pre)gramotnostních dovedností - možnosti a poznatky z výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci příspěvku se zaměříme na představení aktuál-ních trendů v oblasti intervenční péče cílené na podpo-ru rozvoje raných čtenářských a pisatelských doved-ností a možnostech jejich využívání v českém prostředí. V druhé části příspěvku se budeme zabývat konkrétní podobou takové péče, představíme dvě verze ucelené-ho programu pro rozvoj pregramotnostních dovednos-tí, které byly implementovány v rámci dvou námi reali-zovaných výzkumných projektů v mateřských školách. Představíme stručně i dosavadní poznatky z našeho vý-zkumu přínosů programů zaměřených na pregramot-nostní dovednosti. Pozornost bude věnována zejména praktickým otázkám implementace programotnostně zaměřených intervenčních plánů v mateřských školách u dětí s riziky ve vývoji počátečního čtení a psaní
Název v anglickém jazyce
Intervention strategies for the pro-literacy skills training- research results and practical issues
Popis výsledku anglicky
The paper presents actual current state of knowledge in the area of pro-literacy targeted intervention programmes for preschool age children. it also presents results of two randomized control studies authors of this talk conducted to test: the effectivity of two separate phoneme awareness and letter knowledge training programmes in the kindergarten settings, and the combined phoneme awareness-letter knowledge training programme also targeting children before the entering the primary school. Attention is also paid to a practical issues of implementation of pro-literacy training programmes in kindergarten settings.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Druh výsledku
O - Ostatní výsledky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Rok uplatnění
2017