Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Formativní hodnocení v praxi české základní školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10362653" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10362653 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11730&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11730&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Formativní hodnocení v praxi české základní školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Některé výzkumy či dokumenty vzdělávací politiky ukazují, že kvalita hodnocení je v českých školách neuspokojivá a že je potřeba posílit roli formativního hodnocení, tj. zajistit, aby si učitelé osvojili dovednosti, které jim umožní zjistit, jak žáci učivu rozumějí. Tento text si klade za cíl popsat funkční podobu formativního hodnocení ve výuce 2. stupně ZŠ na záměrně vybrané škole a zjistit postoje žáků k této podobě hodnocení. K naplnění tohoto cíle byla zvolena jako výzkumná strategie deskriptivní případová studie. Metodami sběru dat byly zvoleny: analýza způsobů hodnocení školy v příslušných dokumentech, přímé pozorování školy, žáků a učitelky při výuce, hloubkový individuální rozhovor s učitelkou, rozhovory v ohniskových skupinách s devíti žáky pozorované třídy, hloubkový individuální rozhovor s mentorkou dané školy a analýza učitelských a žákovských dokumentů. Z výsledků je zřejmé, že přístup k formativnímu hodnocení na této škole ovlivnil pětiletý projekt, jehož cílem bylo zajistit, aby se v každé vyučovací hodině každé dítě učilo a dosahovalo maxima svého rozvoje, a mentorka poskytnutá škole. Silná stránka sledované učitelky byla potom v komunikaci s žáky, ve stanovování kritérií hodnocení s indikátory, v podávání zpětné vazby popisným jazykem, propracovaný systém sebehodnocení žáků a využívání vrstevnického hodnocení. Žáci zapojení do výzkumu byli motivováni v učení, nebáli se komunikovat, vyjadřovat své názory a poskytovat si zpětnou vazbu navzájem. Škola by tak mohla být příkladem dobré praxe pro implementaci formativního hodnocení v našem školském systému.

  • Název v anglickém jazyce

    Formative Assessment in the Practice of Czech Basic (Primary) School

  • Popis výsledku anglicky

    Some research studies or educational policy documents suggest that the quality of assessment in Czech schools is unsatisfactory and there is a need to strengthen the role of formative assessment, i.e. to ensure that teachers have acquired the skills enabling them to find out how the pupils understand the teaching material. This text aims to describe the functional form of formative assessmente in teaching at the second stage of Basic School (ZŠ) at a deliberately selected school and to identify the attitudes of pupils to this form of evaluation. For the purposes of this research the research strategy chosen was that of the descriptive case study. The methods of data collection were as follows: analysis of the forms of school assessment in the relevant documents, direct observation of the school, pupils and a teacher during teaching, an in-depth individual interview with the teacher, interviews in focus groups with nine pupils from the class observed, in-depth individual interview with a school mentor and analysis of teacher and pupil documents. The results showed that the approach to formative assessment at this school was influenced by a five-year project aimed at ensuring that in every lesson every child learned and attained the maximum in terms of his/her development, and that a mentor was provided by the school. The teacher observed in the study was then found to be effective in communication with pupils, in establishing criteria of evaluation with indicators, in providing feedback in descriptive language, and in having a well thought-out system of pupil self-assessment, and making good use of assessment by contemporaries. The pupils involved in the study were motivated in learning, and unafraid in communication, expression of their views and provision of feedback to each other. This school could be taken as an example of good practice for the implementation of formative assessment in our education system.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-19158S" target="_blank" >GA15-19158S: Formativní hodnocení žáků prostřednictvím vzdělávacích cílů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    126-146

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus