Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10378091" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10378091 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11893&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11893&lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.1033" target="_blank" >10.14712/23362189.2017.1033</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky
Popis výsledku v původním jazyce
Cíl: Popsat, jak o výukových cílech v sociálně-humanitním vzdělávání uvažují učitelé 1. stupně ZŠ, jaké cíle si ve výuce stanovují, jak je zprostředkovávají žákům a jak s nimi ve výuce pracují. Metody: Vícepřípadová explorační studie, případem je práce učitele se vzdělávacími cíli. Účastnicemi výzkumu bylo 10 učitelek 1. stupně ZŠ. Jako metody byly použity pozorování ve výuce, hloubkové polostrukturované individuální rozhovory s učitelkami a obsahová analýza výukových artefaktů. Výsledky: Vzdělávací cíle se ve výuce nevyskytují v explicitní formě. Při pozorování se implicitní cíle vynořovaly - na začátku hodin při sdělování programu, v průběhu hodin při řešení učebních úloh a především při hodnoticích procesech včetně závěrečné reflexe. Nejzřetelněji se vzdělávací cíle ozřejmovaly při používání kriteriálního hodnocení. Kvalita a způsoby práce s cíli u zkoumaných učitelek byla velmi různorodá. V mnohých hodinách byly v nesouladu vzdělávací cíle, výukové metody a hodnocení žáků. V rozhovorech učitelky explicitně neuváděly rozvoj hodnot jako to, o co ve výuce usilují. Závěry: Pokud jsou cíle, obsah a hodnoticí postupy v souladu, přináší to pozitivní důsledky pro učení žáků. Analýzou výroků učitele a jejich odezvy u žáků jsme dospěli k názoru, že zdokonalení práce s výukovými cíli má potenciál přinášet žákům větší zisky z učení a celkově zkvalitňovat jejich vzdělávání. Vzhledem k velkým rozdílům mezi učiteli nám připadá důležité individualizovat jejich podporu.
Název v anglickém jazyce
Teaching Goals in Primary Education or Th ere and Back Again
Popis výsledku anglicky
Aim: To describe how teachers of the junior classes in Basic School (ZŠ) think about teaching goals, which teaching goals they set themselves, how they communicate them to pupils and how they work with them in actual teaching. Methods: A multi-case exploratory study, the cases each being a teacher's work with educational goals. Th e participants in the study were 10 teachers of the junior classes in Basic School. Th e methods employed were observation of teaching, in-depth semi-structured individual interviews with teachers, and content analysis of teaching artefacts. Results: Educational goals do not appear in teaching in explicit form. During observation, implicit goals emerge - at the beginning of lessons when the programme is communicated, in the course of lessons in the tackling of learning tasks and above all in assessment processes including concluding refl ections. Th e educational goals become most evident when criterial assessment is used. Th e quality and modes of work with goals were very various among the teachers in the study. In many lessons the educational goals, teaching methods, and assessment of pupils were at odds. In interviews the teachers did not explicitly mention the development of values as a goal in teaching. Conclusions: When goals, content and assessment techniques are in harmony, this has benefi ts for pupil learning. Our analysis of statements by teachers and the responses of pupils has led us to the view that improving work with teaching goals has the potential to bring pupils greater gains from learning and to increase the quality of their education overall. In view of the big diff erences between teachers it seems to us important to individualise support off ered to them.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-19158S" target="_blank" >GA15-19158S: Formativní hodnocení žáků prostřednictvím vzdělávacích cílů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
107-129
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—