Profesní vidění studentů učitelství biologie zaměřené na obor a oborově didaktické jevy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10363632" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10363632 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Profesní vidění studentů učitelství biologie zaměřené na obor a oborově didaktické jevy
Popis výsledku v původním jazyce
Profesní vidění představuje jednu z dimenzí učitelské profesionality. Obecná shoda panuje na tom, že by mělo být rozvíjeno v průběhu přípravného vzdělávání učitelů. Volba účinných intervencí vyžaduje znalost výchozího stavu dovedností studentů. Předložená studia zjišťuje dovednosti všímání si a uvažování založeného na znalostech u budoucích učitelů biologie (n = 26) pomocí kvalitativní analýzy písemných reflexí videozáznamu vyučovací hodiny. Použitím kategoriálního systému podle Sherin a van Es (2009) bylo zjištěno, že u studentů převažují výroky zaměřené na učitele, pedagogiku a obecnou didaktiku a že k nim zaujímají převážně hodnotící a popisný přístup. Další analýzy ukázaly, že výroky uváděné ve spojení s žákem jsou ve větší míře interpretovány než výroky spojené s učitelem, kde převažuje popis a hodnocení. Podrobnější analýza oborových a oborově didaktických komentářů ukázala jejich tematickou orientaci na dvě širší oblasti: (1) metody, formy, postupy a pojetí výuky a (2) cíl výuky, očekávané výstupy, kompetence, obsah výuky. Mezi opomíjená témata patřily například pomůcky, motivace, aktivizace a pozornost žáků, instrukce učitele. Jen ojediněle studenti komentovali odborné chyby a terminologické nepřesnosti učitele. Tato zjištění poskytují důležité informace garantům kurzů didaktiky biologie.
Název v anglickém jazyce
Professional vision of pre-service biology teachers focused on subject and subject didactics phenomena
Popis výsledku anglicky
Professional vision represents one of teachers' professionality dimensions. The general consensus is that it should be developed during preparatory teachers' education. Selecting effective interventions requires knowledge of enter skills of students. In this presented study noticing and knowledge-based reasoning skills are detected in pre-service biology teachers (n = 26) by qualitative analysis of written reflections of videos of someone else teaching. Using the category system according to Sherin and van Es (2009) it was found that in students' reflections there are more statements focused on teacher and pedagogy with descriptive and evaluative stance in general. Further analysis has shown that statements associated with the pupil are more often interpreted by students than ones associated with the teacher, where description and evaluation are predominant. Statements associated with subject and subject didactics are thematically oriented into two broad groups: (1) methods, forms, process and concept of teaching and (2) goal of teaching, expected outcomes, competencies, content of teaching. Neglected topics are e.g. teaching aids, motivation, activation and attention of pupils, teacher's instructions and teacher's mistakes. Presented findings provide important information for guarantors of courses of didactics of biology.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
84-99
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—