Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výběrové zaměření pozornosti u studentů učitelství a povaha jejich interpretací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11320%2F18%3A10379046" target="_blank" >RIV/00216208:11320/18:10379046 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/18:10379046

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.625" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.625</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.625" target="_blank" >10.14712/23362189.2017.625</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výběrové zaměření pozornosti u studentů učitelství a povaha jejich interpretací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Profesní vidění je důležitým spojníkem mezi profesním věděním a profesním jednáním. Článek představuje výsledky výzkumu profesního vidění studentů učitelství jednak pro 2. a 3. stupeň a jednak pro 1. stupeň ZŠ, a to na počátku studia obecné a oborových didaktik. Pomocí analýzy písemných reflexí (n = 211) na videu zhlédnuté vyučovací hodiny zkoumá výběrové zaměření pozornosti a to, do jaké míry a jak studenti všimnuté jevy popisují, hodnotí a interpretují. Významové jednotky byly kódovány kategoriálním systémem podle Sherinové a van Esové (2009) a modifikovaným systémem podle Stockerové (2008). Výroky kódované jako teoretizace, predikce a alterace byly analyzovány kvalitativně s cílem postihnout jejich povahu. V oblasti výběrového zaměření pozornosti výzkum potvrdil některé výsledky získané u studentů učitelství matematiky v předchozích výzkumech, poukázal však i na rozdíly. Studenti učitelství 1. stupně si více všímají žáka, zatímco výroky studentů učitelství 2. a 3. stupně jsou zaměřeny stejnou měrou na učitele i žáka. Studenti obou skupin komentují spíše obecné pedagogické jevy na úkor oborových a oborově didaktických, velmi málo interpretují (studenti učitelství 1. stupně ještě méně než studenti druhé skupiny) a jejich poznámky mají spíše obecný charakter. V jejich komentářích je patrný důraz na žákův aktivní přístup k učení. Zjištěné výsledky mohou přispět k inovacím obsahu didaktických disciplín v učitelské přípravě a k rozvoji spolupráce mezi didaktiky.

  • Název v anglickém jazyce

    The selective direction of attention in students of teaching and the nature of their interpretations

  • Popis výsledku anglicky

    Professional vision is an important link between professional knowledge and professional behaviour. This article presents the results of a study of the professional vision of students of teaching, some of them training for the second and third stage of Basic School and some for the first stage of Basic School (Primary School), and all just starting courses on general didactics and subject didactics. Analysing written responses (n = 211) to a video of a lesson, the researchers investigated the selective direction of attention and the extent to which and how students describe, rate and interpret the phenomena recorded in the video. The semantic units were coded using the Sherin and van Es category system (2009) and a modified version of the Stockero system (2008). Statements coded as theorisation, prediction and alteration were analysed qualitatively with the aim of identifying their nature. In the field of selective direction of attention the study confirmed some of the results obtained in students of maths teaching in preceding studies, but there were also differences. The students of 1st stage teaching devoted more attention to the pupil, while the comments of the students of 2nd and 3rd stage teaching were directed to pupil and teacher in equal measure. The students in both groups tended to comment more on general educational matters at the expense of subject issues and subject didactics and did very little in the way of interpretation (students of 1st stage teaching even less than students in the second group) and their comments were very general. In their commentaries we can see an emphasis on the pupil&apos;s active approach to learning. The results of the study could contribute to innovation of the content of didactic disciplines in teaching training and the development of collaboration between specialists in diff erent subject didactics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    5-24

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus