Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Připravenost sociálních pracovníků v terénních službách pro práci s rodiči s mentálním postižením

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364535" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364535 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Připravenost sociálních pracovníků v terénních službách pro práci s rodiči s mentálním postižením

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podpora poskytovaná sociálními pracovníky hraje v případě rodičů s mentálním postižením v jejich životě stěžejní roli a může společně s dalšími činiteli ovlivnit úspěšné či neúspěšné zvládání rodičovství. Kvalitu podpory ovlivňuje celá řada aspektů, a proto bylo cílem výzkumu tyto aspekty podrobit analýze. Autoři výzkumu analyzovali zejména znalosti a profesní přípravu pomáhajících pracovníků poskytujících služby v terénu, jejich zkušenosti z praxe, postoje a vzdělávací potřeby. Výzkum ukázal, že sociální pracovníci běžně spolupracují s cílovou skupinou rodičů s mentálním postižením, ale sami vnímají značné rezervy ve svých znalostech a kvalitě profesní přípravy, což jim znesnadňuje poskytovat těmto rodinám adekvátní podporu. Své znalosti a dovednosti by ale chtěli dále rozvíjet. Do výkonu jejich profese se rovněž promítají jejich postoje a praktické zkušenosti s rodiči s mentálním postižením, z nichž následně pramení výrazné obavy, že děti vyrůstající v těchto rodinách budou ohroženy zanedbáváním péče. Autoři výzkumu se zabývali také tím, jaká podpora je rodinám v praxi nabízena. Jednou z opomíjených oblastí je podpora při obhajobě rodičovských práv, která je ale pro rodiče s mentálním postižením klíčová, vzhledem k tomu, že v cca 50 % případů (Emerson a kol., 2005; Tarleton et al., 2006) bývají zbaveni rodičovské odpovědnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Preparedness of social workers in field services for working with parents with intellectual disabilities

  • Popis výsledku anglicky

    Support provided by social workers is essential for parents with intellectual disabilities as it can, along with other factors, influence successful or unsuccessful parenting. The quality of support is influenced by a number of factors, and thus analysis of these factors was the aim of this study. The authors focused on analyzing social workers&apos; knowledge, professional preparation, work experiences, attitudes and educational needs. The findings showed that while social workers commonly work with parents with intellectual disabilities, they are lacking knowledge and quality of professional preparation. This makes it difficult for them to provide these families with adequate support. The social workers acknowledged that they would like to develop their knowledge and skills. However, their attitudes towards parents with intellectual disabilities are currently reflected in their work experiences, which is also projected their professional performance. This causes considerable concerns that children brought up by parents with this disability would be threatened by neglectful care. The authors also examined types of support provided by social workers to parents with intellectual disabilities. One of the neglected areas is parents&apos; rights advocacy, which is critical for parents with intellectual disabilities, as about 50 % of these parents have their children removed from their care (Emerson et al., 2005; Tarleton et al., 2006).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum sociální politiky

  • ISSN

    1802-5854

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    2-11

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus