Od fikce k realitě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364819" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364819 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od fikce k realitě
Popis výsledku v původním jazyce
Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.
Název v anglickém jazyce
From fiction to reality
Popis výsledku anglicky
The case study of an educational situation in social studies taught in the first grade was elaborated by the AAA method. The analyzed situation bypasses the concept layer: the pupils remained at the thematic layer level, the task was not used to construct the knowledge related to the core concept of the lesson. The pupils formulated their preconceptions but they did not have the opportunity to use them to understand the concept that was presented. The teacher did not build the thematic and conceptual context thoughtfully. Pupil's preconceptions were not confronted with reality, they remained at the level of fiction, which is in contradiction with the objectives of socio-human education. However, the pupils were motivated enough to work with the offered content, therefore the observed educational situation can be evaluated as one of the examples of didactic formalism - hidden learning. The paper proposes an alteration to exploit the potential of the educational task and offers possibilities of a sophisticated selection of the subject matter and how to draw it up in the field of socio-human education at a primary school through the agency of the so-called big ideas and cultural universals.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
ISBN
978-80-210-8758-3
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
309-323
Počet stran knihy
462
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—