Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Od fikce k realitě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364819" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364819 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Od fikce k realitě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.

  • Název v anglickém jazyce

    From fiction to reality

  • Popis výsledku anglicky

    The case study of an educational situation in social studies taught in the first grade was elaborated by the AAA method. The analyzed situation bypasses the concept layer: the pupils remained at the thematic layer level, the task was not used to construct the knowledge related to the core concept of the lesson. The pupils formulated their preconceptions but they did not have the opportunity to use them to understand the concept that was presented. The teacher did not build the thematic and conceptual context thoughtfully. Pupil&apos;s preconceptions were not confronted with reality, they remained at the level of fiction, which is in contradiction with the objectives of socio-human education. However, the pupils were motivated enough to work with the offered content, therefore the observed educational situation can be evaluated as one of the examples of didactic formalism - hidden learning. The paper proposes an alteration to exploit the potential of the educational task and offers possibilities of a sophisticated selection of the subject matter and how to draw it up in the field of socio-human education at a primary school through the agency of the so-called big ideas and cultural universals.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání

  • ISBN

    978-80-210-8758-3

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    309-323

  • Počet stran knihy

    462

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly