Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10368359" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10368359 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2017/e-Pedagogium_1-2017online.pdf#page=61" target="_blank" >http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2017/e-Pedagogium_1-2017online.pdf#page=61</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Syndrom vyhoření je vysoce rizikovým jevem, který v pomáhajících profesích, včetně učitelství, brání kvalitní péči o klienty, resp. žáky a žákyně. Protože syndrom vyhoření vzniká v důsledku dlouhodobého stresu, je k porozumění důležité studovat strategie zvládání stresu (copingové strategie). Článek představuje studii zjišťující vztah mezi syndromem vyhoření a copingovými strategiemi u 107 učitelek a učitelů základních škol. Studie prokázala, že většina vyučujících používá pozitivní strategie zvládání zátěže. Ty však nemají souvislost s projevy syndromu vyhoření. Naopak u negativních strategií byl vztah se syndromem vyhoření prokázán. Specifickou strategií, která může mít pozitivní i negativní podobu, byla sociální opora. Vnímání kognitivní opory u osob v okolí má protektivní účinky vůči syndromu vyhoření.
Název v anglickém jazyce
Coping with Stress and Burnout Syndrome in Primary School Teachers
Popis výsledku anglicky
Burnout syndrome is a high-risk phenomenon, which impedes the quality of care of clients or rather pupils in helping professions including teachers. Since burnout syndrome develops as a result of long-lasting stress, for better understanding it is important to examine strategies of dealing with stress (coping strategies). The paper presents a research on relationship between teachers' burnout syndrome and coping strategies in primary schools (n = 107). The results show the predominance of positive coping strategies. However these do not correlate with burnout syndrome. On the contrary, there was found a correlation between negative strategies and burnout syndrome. A specific strategy, which can have both positive and negative impact, is social support. The perceiving cognitive support is protective factor.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium [print]
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
59-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—