Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10406036" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10406036 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=A2Inkhm9qV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=A2Inkhm9qV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie bylo odhalit úroveň syndromu vyhoření, copingové strategie a soběstačnost a jejich vzájemné vztahy mezi učiteli na základních školách v České republice. VZORKA A NASTAVENÍ. Soubor zahrnoval 2 394 učitelů (85% žen a 15% mužů). Proměnné byly měřeny měřením vyhoření Shirom-Melamed Burnout Measurement, SVF 78 (coping strategie) a USE (self-účinnost učitele). HYPOTÉZY. Autoři předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností by upřednostňovali pozitivní zvládání, zatímco učitelé s nižší soběstačností upřednostňovali negativní zvládání. Pak jsme předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním by hlásili syndrom menšího vyhoření. Protože pozitivní zvládání je součástí profesionálních kompetencí, předpokládali jsme, že soběstačnost předpovídá syndrom vyhoření silnější než strategie zvládání. STATISTICKÁ ANALÝZA. Hlavní analýzy sestávaly z korelace, lineární regrese a multinominální regrese. VÝSLEDEK. Analýzy ukázaly vysokou prevalenci syndromu vyhoření (19% s výrazným projevem a 65% v riziku vyhoření). Učitelé s vyšší soběstačností upřednostňovali pozitivní zvládání před negativním zvrácením a naopak. Učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním hlásili syndrom nižšího vyhoření. Spojení mezi zvládání a vyhoření bylo významné. Spojení negativního zvládání syndromu vyhoření bylo silnější. OMEZENÍ STUDIE. Korelační výzkum; rozlišení mezi pozitivním a negativním zvládáním používaným SVF 78; vzorek náhodného výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Relations between burnout syndrome, coping and self-efficacy among Czech teachers
Popis výsledku anglicky
The study aimed to reveal the level of burnout syndrome, coping strategies and self-efficacy and their mutual relationships among teachers at elementary schools in the Czech Republic. SAMPLE AND SETTING. The sample comprised 2,394 teachers (85% of females and 15% of males). The variables were measured by Shirom-Melamed Burnout Measurement, SVF 78 (coping strategies) and USE (teacher self-efficacy). HYPOTHESES. Authors hypothesized that teachers with higher self-efficacy would prefer positive coping while teachers with lower self-efficacy would prefer negative coping. Then, we assumed that teachers with higher self-efficacy and positive coping would report less burnout syndrome. Because positive coping is a part of professional competencies, we hypothesized that self-efficacy would predict of burnout syndrome stronger than coping strategies. STATISTICAL ANALYSIS. The main analyses consisted of correlation, linear regression and multinominal regression. RESULTS. The analyses showed the high prevalence of burnout syndrome (19% with perspicuous manifestation and 65% in risk of burnout). Teachers with higher self-efficacy preferred positive coping over negative coping and vice versa. Teachers with higher self-efficacy and positive coping reported lower burnout syndrome. The link between coping and burnout was significant. The association of negative coping with burnout syndrome was stronger. STUDY LIMITATION. Correlational research; distinction between positive and negative coping used by the SVF 78; not-random research sample.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Učitelské vyhoření - institucionální, vztahové a intrapsychické faktory</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
386-401
Kód UT WoS článku
000484134800002
EID výsledku v databázi Scopus
—