STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU A SYNDROM VYHOŘENÍ U STUDENTŮ PREGRADUÁLNÍHO STUDIA SOCIÁLNÍ PRÁCE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F22%3A50018914" target="_blank" >RIV/62690094:18440/22:50018914 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18460/22:50018914
Výsledek na webu
<a href="https://mmsl.cz/corproof.php?tartkey=mms-000000-0214" target="_blank" >https://mmsl.cz/corproof.php?tartkey=mms-000000-0214</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31482/mmsl.2022.003" target="_blank" >10.31482/mmsl.2022.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU A SYNDROM VYHOŘENÍ U STUDENTŮ PREGRADUÁLNÍHO STUDIA SOCIÁLNÍ PRÁCE
Popis výsledku v původním jazyce
Za jeden z nejpodstatnějších iniciujících faktorů vývoje syndromu vyhoření je považováno působení chronického stresu. Studenti, kteří jsou vystaveni vysoké míře stresu a zároveň nedokáží využít vhodné strategie zvládání těchto zátěžových situací, bývají ohroženi rozvojem syndromu vyhoření již během studia. Předmětem této práce bylo prozkoumat blíže otázku stresu, a to v souvislosti se syndromem vyhoření, s důrazem na rozvoj tohoto jevu ve skupině pregraduálních studentů Ústavu sociální práce v Hradci Králové. Stejně jako posouzení souvislostí využití strategie zvládání stresu versus riziko vývoje syndromu vyhoření u studentů. Vzhledem k počtu respondentů není záměrem této studie zobecnění nalezených výsledků, ale snaha o hlubší pohled do této problematiky a aplikace získaných poznatků do výuky studentů oboru sociální práce. Pro vyhodnocení strategií zvládání stresu byl využit dotazník SVF 78, syndrom vyhoření byl posouzen dotazníkem Burnout Measure. Nejčastěji používanou strategií zvládání stresu byla perseverace. Řadíme ji do skupiny negativních strategií, jelikož přímo zhoršuje a prodlužuje stresovou reakci organismu na prožívající zátěž. V otázce vztahu mezi strategiemi zvládání a syndromem vyhoření se ukázala pozitivní korelace u negativních strategií zvládání stresu, jako jsou úniková tendence, perseverace, rezignace nebo sebeobviňování. Pozitivní korelace v těchto parametrech znamená, že studenti, kteří využívají tyto strategie zvládání stresu, mají větší míru ohrožení syndromem vyhoření. Negativní korelace byla nalezena u pozitivních strategií, mezi které patří odklon, náhradní uspokojení, kontrola situace, pozitivní sebeuspokojení. Celková míra korelace pro oba dotazníky byla 0,4 – 0,59.
Název v anglickém jazyce
STRATEGIES OF STRESS MANAGEMENT OF BURNOUT SYNDROME IN STUDENTS OF PREGRADUATE STUDY COURSE OF SOCIAL WORK
Popis výsledku anglicky
The effect of chronic stress is one of the most important initiating factors in the development of the burnout syndrome. Students, who face a high level of stress and at the same time they are not able to use suitable strategies of coping those stressful situations, they tend to be at risk of developing burnout syndrome already during their studies. Authors of the paper focus on the issue of stress in connection of the development of burnout syndrome in students of pregradual study of social work. The aim of the survey was to determine used strategies of stress coping and the risk of development of burnout syndrome in students. According to number of respondents there is no intention of this study to generalize the results, but enabling a deeper insight into a given issue and transferring acquired knowledge into practice regarding teaching of social work students. The questionnaire SVF 78 was used to evaluate strategies of stress coping, burnout syndrome was assessed by a questionnaire Burnout Measure. The most frequently used strategies of stress management were perseveration. This strategy is included into negative strategies, as it directly worsens and prolongs the stress response of the organism to the experiencing stress. In the question of the relationship between stress management and burnout syndrome, a positive correlation was shown for all negative stress management (escape tendency, perseveration, resignation and self-blame). Positive correlation in those parameters means, that students, who use strategies for stress management, are at a higher risk of burnout syndrome. Among these strategies belong escape tendency, perseveration, resignation and self-blame. Negative correlation was found in positive strategies (diversion, substitute satisfaction, situation control and positive self-satisfaction). The total level of correlation for both questionnaires was 0,4 – 0,59.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vojenské zdravotnické listy=Military medical science letters
ISSN
0372-7025
e-ISSN
2571-113X
Svazek periodika
91
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
282-292
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85143273354