Řemeslo, marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10371856" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10371856 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Řemeslo, marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zabývá pojetím řemesla ve všeobecném, zejména základním vzdělávání. Studuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (dále jen RVPZV) a další vybrané vzdělávací dokumenty, aby prozkoumal, jak tyto dokumenty o řemesle hovoří. Zkoumá, nakolik jsou zmínky o řemesle v dokumentech podloženy cílem profesní orientace. Toto účelové pojetí článek problematizuje a naznačuje jeho možná úskalí v konfrontaci s rozvojovými cíli několika vzdělávacích oblastí RVP ZV. Ukazuje, že v těchto oblastech je rozvíjení řemeslných dovedností často marginalizováno, a klade otázku po příčinách a důsledcích této marginalizace. Dále text otevírá otázku, zda se tak spolu s modernistickou kritikou odmítaným stereotypem, pochopeným jako opak tvorby, nedopatřením neocitají na "vedlejší koleji" také pojmy dovednost, fortel a um, které mají specifický význam pro tvorbu. Článek dále diskutuje možnosti a potenciality využití řemeslných činností ve všeobecném vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Craft - a Marginalized Potential of General Education
Popis výsledku anglicky
This text consists of two articles. In its first part this text deals with the concept of crafts in general and in elementary education. It studies the official Czech curricular documents for elementary education (e.g. RVP ZV) to explore how these documents conceptualize the notion of craft. It describes the extent to which the craft is supported by the purpose of professional orientation in the documents. The article points out that this conception limits the potential of craft and suggests the possible pitfalls concerning the developing objectives of several educational areas of RVP ZV. The article shows that the development of craft skills is often marginalized in these areas, and scrutinizes the causes and consequences of this marginalization. In the second part, the text opens the question of whether this, together with the modernistic didactic's critique of craft - understood as the opposite of creating - inadvertently makes unimportant also the concepts of skill, knack and knowledge which have a specific importance for creating in general. It discusses the possibilities and potentials of implementing the craft activities into general education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
30-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—