Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10380980" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10380980 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Náměty na pokusy a pozorování vodních živočichů ve školním akváriu II (dýchání vodních živočichů)
Popis výsledku v původním jazyce
Článek přináší informace o způsobu dýchání vodních živočichů a možnosti o pozorování tohoto projevu u vybraných druhů živočichů ve školním akváriu.
Název v anglickém jazyce
Subject matters of experiments and observations of water animals in school aquarium II - breathing of water animals
Popis výsledku anglicky
Aquatic animals also need oxygen to live. They have to breathe in oxygen that is dissolved in water or from the air above the water, using various structural adaptations (gill, gill chambers, skin, air tube, air bubble, special nostrils, blowhole). Some water animals can be used in school aquaria for demonstration of various kinds of breathing. Simple diffusion over a relatively thin integument is known e.g. in sludge worms (Tubifex tubifex). Extraction of oxygen from water using a plastron or physical gill can be presented in lesser water boatman (Corixa punctata) or bentic water bug Aphelocheirus aestivalis. Water nymphs of insect often used tracheal gills (stonefly nymphs /Plecoptera/ have gills on their thorax and mayfly nymphs /Ephemeroptera/ have gills on their abdomen). Diving beetles (Dytiscidae) have air supply in the cavity under the elytra. Water scavenger beetles (Hydrophiliidae) replenish their air supply by breaking the surface of the water with their antennae and then holding their air supply bubbles in place using a dense mat of hair under the body. Some animals like water scorpions (Nepa cinerea), water stick insect (Ranatra linearis) or mosquito larvae and pupae take oxygen from surface via breathing tubes (siphons). The pond snail (Lymnaea stagnalis) has a gas-filled mantel cavity and ventilation is accomplished by opening and closing movements of the apex of a muscular tube (the pneumostome) that forms the entrance to the mantel cavity. Water spider (Argyroneta aquatica) builts diving bell under the water surface and fills it with air. In fish water flows in through the mouth, than water flows over the gills, than out of the fish. Some fish have accessory respiratory organs, e.g. supra-branchial chamber called as labyrinthine organ (e.g. Siamese fighting fish Betta splendens, paradise fish Macropodus opercularis). Frogs start life as aquatic tadpoles, breathing underwater through internal gills and their skin. Adult water frogs (e.g. African clawed frog, Xenopus laevis) breath through lungs
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10613 - Zoology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
11-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—