Efekt využití hospitačního archu na reflexi výuky chemie studenty učitelství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10388264" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10388264 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11310/18:10388264
Výsledek na webu
<a href="http://www.didsciplus.cz/anglictina/DidSciPlus2018.pdf" target="_blank" >http://www.didsciplus.cz/anglictina/DidSciPlus2018.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Efekt využití hospitačního archu na reflexi výuky chemie studenty učitelství
Popis výsledku v původním jazyce
Jednou z možností zvyšování kvality výuky chemie je podpora schopnosti učitele reflektovat výuku. Tuto schopnost je zapotřebí kultivovat již v průběhu přípravy budoucích učitelů. V praxi lze však pozorovat, že studenti učitelství v rámci jimi prováděných náslechů nevykazují očekávanou úroveň schopnosti reflexe, protože zřejmě ještě nemají dostatečně rozvinuté hodnotící kompetence. Text proto mapuje posuzování výuky chemie studentkami učitelství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v prvním ročníku navazujícího magisterského studia. Analýzou psaných reflexí byla zjišťována hloubka reflexe výuky studentkami v závislosti na využívání hospitačního nástroje. Informace byly dále doplněny polostrukturovanými rozhovory. Výsledky průzkumu naznačují, že používání hospitačního archu nepomohlo studentkám lépe reflektovat pozorovanou hodinu. Z analýzy psaných reflexí vyplývá, že kritéria výuky, kterých si při hospitování vyučovacích hodin studentky všímaly nejvíce, jsou učební činnost žáka a pedagogická komunikace a interakce. V doplňkových rozhovorech studentky uváděly zaměření pozornosti nejvíce na učitele a poté na žáka/žáky, jakožto aktéry výuky.
Název v anglickém jazyce
The Effect of Using a Hospitation Sheet by Chemistry Teacher Students' on Their Lesson Reflection
Popis výsledku anglicky
One of the ways to improve the quality of chemistry teaching is to support teachers' ability to reflect educational process. This ability has to be cultivated during the teacher training. In practice, however, teacher students have not shown the expected level of reflexion ability and neither do have developed assessment competences. This text maps the reflection of chemistry lectures written by teacher students at the Pedagogical Faculty of Charles University in the first year of their master studies. The observed shift in the depth of the lesson reflection was further supplemented by semi-structured interviews. The results suggest the use of the observation sheet did not help the students reflect the observed lesson better. The criteria they observe the most is the pupils' teaching activity and pedagogical communication and interaction. In the supplementary interviews the students stated that their attention is mostly focused on the teacher and then on the pupil/pupils.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
DidSci Plus – Research in Didactics of Science PLUS
ISBN
978-80-7444-065-6
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
89-97
Název nakladatele
Charles University, Faculty of Science
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
25. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—