Vztah ředitele a učitelského sboru ve vybraných evropských státech v kontextu autonomie škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10397348" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10397348 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qUGeeF22.0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qUGeeF22.0</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.7" target="_blank" >10.14712/23363177.2019.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah ředitele a učitelského sboru ve vybraných evropských státech v kontextu autonomie škol
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zaměřuje na analýzu rozsahu autonomie škol a jejich ředitelů v práci s lidskými zdroji a vliv míry autonomie na konkrétní vztah a pozici ředitele školy vůči učitelskému sboru. Rozebírá možnosti sestavování učitelského sboru, vybírání a propouštění jednotlivých učitelů, jejich rozvoj a nástroje evaluace, odměňování a řízení rozvoje. Pro tuto studii jsou zvoleny dva školské systémy - německý a rakouský. Tyto dva systémy je možné považovat za centrálně řízené, přičemž se v posledních letech diskutuje a plánuje postupné posilování autonomie tamních škol. Přes dlouhodobé snahy o posílení autonomie se nedávné reformy zaměřují spíše na standardizaci vzdělávacích výstupů, a tím zvýšení kvality vzdělávání. Prezentovaná zjištění jsou v tomto textu komparována se situací v České republice, což přispívá k hlubšímu pochopení role českého ředitele a jeho vztahu s pedagogickým sborem a zároveň jeho roli zasazuje do mezinárodního kontextu. Z metodologického hlediska se jedná o komparativní studii doplněnou příklady autentických výroků respondentů působících na různých pozicích v rámci srovnávaných vzdělávacích systémů.
Název v anglickém jazyce
The Relationship Between the Headteacher and the Teaching Staff in Selected European Countries in the Context of School Autonomy
Popis výsledku anglicky
This study is focused on the analysis of the scope of autonomy of schools and their headteachers in the work with human resources and its influence on a specific relation and the position of the headteacher of the school towards the other teachers. It analyses the possibilities of creating a teaching staff, selecting and dismissing individual teachers, their development and tool of evaluation, their rewarding and leading of the development. Two school systems are selected for this study - German and Austrian. These two systems may be considered as centrally controlled and in the latest years, the progressive strengthening of autonomy of the schools has been discussed and planned. In spite of the long attempts to strengthen the autonomy, the reforms in the last years have been focused rather on the standardization of the performance of the teaching increasing thereby the quality of education. The presented findings within this text are compared to the situation in the Czech Republic, which contributes to deep understanding of the role of the Czech headteacher and his/her relation to the teaching staff involving his/her role in the international context. This text is completed by concrete examples of authentic practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
47-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85072879491