Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů s extrémními typy hodnot.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00006224" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00006224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://unibook.upjs.sk/img/cms/2019/FF/psychologia-prace-a-organizacie-web.pdf" target="_blank" >https://unibook.upjs.sk/img/cms/2019/FF/psychologia-prace-a-organizacie-web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů s extrémními typy hodnot.
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá sociálním klimatem v učitelských sborech základních škol, jeho dynamikou a snaží se o analýzu sociálního vývoje učitelského sboru ve dvouletém posunu. Text se opírá o výsledky shlukové analýzy kvantitativního výzkumu v ČR v roce 2016 (dotazník OCDQ-Rs; N=125) a navazující kvalitativní sondy realizované v učitelských sborech s „extrémními hodnotami“ sociálního klimatu (2017). Sledovány a porovnávány jsou výsledky extrémních hodnot ve dvou sborech s „kritickým klimatem“ a ve dvou sborech s „excelentním klimatem“. K porovnání posunů ve vývoji sborů je využito definovaných charakteristik typů shluků a jejich prognóz. Na tomto základě jsou konfrontovány dvouleté posuny v charakteristikách sociálního klimatu ve čtyřech učitelských sborech s „extrémními hodnotami“. Interpretace výsledků zohledňuje také další faktory proměn sborů v personální oblasti, zejména fluktuaci a kontext směrem k vedení a k širšímu personálu školy. Cílem příspěvku je na příkladu vybraných učitelských sborů ZŠ s „extrémními hodnotami“ sociálního klimatu identifikovat dvouleté posuny v jejich charakteristikách s ohledem na širší personální kontext.
Název v anglickém jazyce
The Dynamics of the Social Climate of the Basic School Teaching Staffs with Extreme Parametres of the Social Climate
Popis výsledku anglicky
The article deals with the social climate of the basic school teaching staffs and their dynamics. The focus is on the analysis of the development of the staffs within two years. The results of the cluster analysis of the quantitative research data collected in the Czech Republic in 2016, through OCDQ-RS questionnaire, N=125, and the results of the qualitative research in ten schools in 2017 were used to select cases with extreme values of the social climate. The results of two schools with the excellent and two schools with the poor teaching staff climate are compared in this study. The comparison is based on defined characteristics of the clusters and their prognoses. The extreme teaching staff social climates in their 2-year development are confronted. The interpretation takes into consideration other factors in the teaching staff changes such as teacher fluctuation, school leadership and other school personnel. The aim of the contribution is to identify the 2-year development and changes of the characteristics of the four selected basic school teaching staffs with extreme social climate values with regard to the broader personnel context.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Psychológia práce a organizácie 2018 . Minulosť, prítomnosť a výzvy do budúcnosti. Zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie.
ISBN
978-80-8152-713-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
423-431
Název nakladatele
UPJŠ v Košiciach
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Košice
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000509753500032