Odlišné sociální klima učitelských sborů ZŠ v rozmanitých podmínkách práce školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00007325" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00007325 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/19:10412997
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-172" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-172</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Odlišné sociální klima učitelských sborů ZŠ v rozmanitých podmínkách práce školy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem empirické studie je v kontextu zjištěných parametrů sociálního kli¬matu identifikovat a popsat shody a rozdíly mezi vybranými učitelskými sbory ZŠ v jejich charakteristikách a fungování. Jde tedy o hledání příčin zjištěných hodnot kli¬matu učitelského sboru v konfrontaci evidentních znaků učitelského sboru se znaky, jejichž vliv je méně zjevný, skrytý. Výzkumný postup směřuje od kvantitativního vý¬zkumu, z něhož byla využita získaná data jako východiska, k procedurám kvalitativní¬ho výzkumu. Z typologického výběru vzešly dvě dvojice učitelských sborů základních škol. První dvojice s krajně odlišnými (příznivými a nepříznivými) a druhá s obdob¬nými (příznivými) hodnotami sociálního klimatu. Analýze byly podrobeny způsoby sdílení vize a fungování školy, styl vedení a jeho geneze, mezilidské vztahy a komuni¬kace, angažovanost učitelů a její podpora. Na příkladu vybraných učitelských sborů se ukazuje, že i přes srovnatelné hodnoty jejich sociálního klimatu se školy mohou lišit v organizaci a vytváření podmínek práce. Jako nápadné se ukázaly zejména roz¬díly v pedagogickém vedení, a to i u dvojice podobných škol. Klíčovým atributem pro optimální fungování vedení se ukazuje být soulad stylu vedení se specifiky každého jednotlivého učitelského sboru. Za zásadní pro kvalitu sociálního klimatu sboru lze považovat vytvářenou shodu na hlavních principech chodu školy, sdílení jasné vize rozvoje, podporující styl vedení a cílevědomě vytvářený prostor pro práci učitele. Způsoby, jak dosáhnout optimálního sociálního klimatu sboru, se mohou lišit a vy¬tvářejí ve specifických podmínkách života každé školy zcela originální a komplikova¬ný organismus.
Název v anglickém jazyce
Variability of the Teaching Staff Social Climate in Basic Schools with Differing Work Conditions
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to identify and describe sameness and differences among selected school teaching staffs concerning their characteristics and functioning in the context of found parameters of their teaching staff social climate. The aim is to find the causes of the found climate parameters and confront the evident and more hidden characteristics of the staffs. The data from the quantitative research phase were used as a base for further qualitative procedures. Two pairs of basic school teaching staffs were selected – one pair with very different parameters of the social climate (favourable and unfavourable), the other pair with similar (favourable) parameters of the climate. In both pairs the climate was favourable. The form of vision sharing and school functioning, leadership style and its genesis, interpersonal relationships and communication, teacher commitment and its support. Similar parameters of the social climate in schools do not mean the same factors in the organization and work conditions in individual schools. Especially noticeable are different pedagogical leadership styles at schools with very similar parameters of the teaching staff social climate. The key attribute for optimal leadership seems to be the concord of the leadership style with each of the specific and unique teaching staff. The essential factors for the staff social climate quality are the ever-forming concord about the main principles of school functioning, sharing a clear vision of school development, supporting leadership style and purposefully created space for the teacher’s work. The ways to achieve the optimal staff climate can vary and under specific life conditions of every school a very original and complicated organism is created.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
29/2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
256
Strana od-do
172-202
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—