Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Odlišné sociální klima učitelských sborů ZŠ v rozmanitých podmínkách práce školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10412997" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10412997 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/46747885:24510/19:00007325

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nyXLjPeT.U" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nyXLjPeT.U</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-172" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-2-172</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Odlišné sociální klima učitelských sborů ZŠ v rozmanitých podmínkách práce školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem empirické studie je v kontextu zjištěných parametrů sociálního klimatu identifikovat a popsat shody a rozdíly mezi vybranými učitelskými sbory ZŠ v jejich charakteristikách a fungování. Jde tedy o hledání příčin zjištěných hodnot klimatu učitelského sboru v konfrontaci evidentních znaků učitelského sboru se znaky, jejichž vliv je méně zjevný, skrytý. Výzkumný postup směřuje od kvantitativního výzkumu, z něhož byla využita získaná data jako východiska, k procedurám kvalitativního výzkumu. Z typologického výběru vzešly dvě dvojice učitelských sborů základních škol. První dvojice s krajně odlišnými (příznivými a nepříznivými) a druhá s obdobnými (příznivými) hodnotami sociálního klimatu. Analýze byly podrobeny způsoby sdílení vize a fungování školy, styl vedení a jeho geneze, mezilidské vztahy a komunikace, angažovanost učitelů a její podpora. Na příkladu vybraných učitelských sborů se ukazuje, že i přes srovnatelné hodnoty jejich sociálního klimatu se školy mohou lišit v organizaci a vytváření podmínek práce. Jako nápadné se ukázaly zejména rozdíly v pedagogickém vedení, a to i u dvojice podobných škol. Klíčovým atributem pro optimální fungování vedení se ukazuje být soulad stylu vedení se specifiky každého jednotlivého učitelského sboru. Za zásadní pro kvalitu sociálního klimatu sboru lze považovat vytvářenou shodu na hlavních principech chodu školy, sdílení jasné vize rozvoje, podporující styl vedení a cílevědomě vytvářený prostor pro práci učitele. Způsoby, jak dosáhnout optimálního sociálního klimatu sboru, se mohou lišit a vytvářejí ve specifických podmínkách života každé školy zcela originální a komplikovaný organismus.

  • Název v anglickém jazyce

    Different social climate of primary school teaching staffs in various conditions of school work

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the empirical study is to identify and describe the similarities and differences between selected elementary school teachers in their characteristics and functioning in the context of the identified parameters of the social climate. It is therefore a search for the causes of the identified values of the teaching staff climate in the confrontation of the obvious features of the teaching staff with features whose influence is less obvious, hidden. The research process is moving from quantitative research, from which the obtained data were used as a starting point, to qualitative research procedures. Two pairs of primary school teachers emerged from the typological selection. The first pair with extremely different (favorable and unfavorable) and the second with similar (favorable) values of the social climate. The ways of sharing the vision and functioning of the school, the style of leadership and its genesis, interpersonal relationships and communication, the involvement of teachers and its support were subjected to the analysis. The example of selected teachers shows that, despite the comparable values of their social climate, schools can differ in the organization and creation of working conditions. The differences in pedagogical leadership proved to be particularly striking, even in a pair of similar schools. A key attribute for the optimal functioning of leadership turns out to be the compliance of the leadership style with the specifics of each individual teaching staff. Consistency on the main principles of school operation, sharing a clear vision of development, supporting the leadership style and purposefully created space for the teacher&apos;s work can be considered essential for the quality of the church&apos;s social climate. The ways to achieve the optimal social climate of the church can be different and create a completely original and complicated organism in the specific conditions of life of each school.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    172-202

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus