Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008513" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008513 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html" target="_blank" >https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.
Název v anglickém jazyce
Teaching staffs of basic schools and their social climate (multi-case study)
Popis výsledku anglicky
Through nine stories based on a qualitative study, the monograph describes and characterizes the functioning of a specific working group - the teaching staff at the level of primary education, analyzes its current topics and problems, potential and risks. The publication Teaching staffs of basic schools and their social climate is a result of a qualitative research study, being a part of a 3-year mixed design project Stability and changes of the teaching staffs on which the 6-member research team worked between the years 2016 – 2018. The simultaneous combination phase model QUAN → QUAL → QUAN was used for the whole project, whereas this text uses data prevalently from the second, qualitative, phase. The findings led us to conclude with four general principles of teaching staff functioning: 1) School management and leadership seem to need balanced and complementary approaches. 2) The second principle is related to the counter-productivity of a mechanical increase of routine and standard activities when aiming at change (“more of the same”). 3) Cooperation in the staff can be limited due to various perceptions of lived reality with impact on sharing and agreement about school aims. 4) The last detected principle relates to situations in which teachers relativize current school functioning based on their previous experience under different school leadership (figure-ground phenomenon). In concordance with previous research, our findings prove the major importance of school leadership for both quality of the staff social climate and overall school functioning. School leaders affect the staff directly, through aimed interventions, but also indirectly, through building school culture. Across the case-studies of the researched teaching staffs the importance is apparent of longitudinal, continual, and relatively stable leadership with very sensitively asserted change. Consistent balance between requirements from and support for teachers seems to be an effective leadership strategy. It is important for teachers to have favourable work conditions, and to get work and professionality acknowledgement from the leadership.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7598-677-1
Počet stran knihy
292
Název nakladatele
Wolters Kluwer
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—