Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008513" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008513 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html" target="_blank" >https://obchod.wolterskluwer.cz/cz/ucitelske-sbory-zakladnich-skol-a-jejich-socialni-klima-vicepripadova-studie-ucitelskych-sboru.p5649.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie prostřednictvím devíti příběhů založených na kvalitativní studii popisuje a charakterizuje fungování specifické pracovní skupiny – učitelského sboru na stupni základního vzdělávání, analyzuje jeho současná témata a problémy, potenciál a rizika. Publikace je výstupem kvalitativní studie, která byla součástí rozsáhlejšího tříletého smíšeného výzkumného projektu Stabilita a proměny učitelských sborů, na kterém pracoval v letech 2016 – 2018 šestičlenný výzkumný tým. Smíšený design celého výzkumného projektu stojí na fázovém modelu simultánní kombinace QUAN → QUAL → QUAN, přičemž tento text čerpá převážně z dat jen jeho druhé, kvalitativní fáze. Výsledky výzkumu v závěru vedly k formulaci čtyř obecných principů fungování školy a učitelských sborů: 1) Principem řízení školy a vedení lidí jsou vyvážené a komplementární přístupy. 2) Druhý princip souvisí s kontraproduktivitou mechanického navyšování zaběhlých aktivit. 3) Problémem spolupráce ve sboru mohou být rozdílné percepce prožívané reality s dalšími důsledky v oblasti sdílení a shody na cílech práce školy. 4) Poslední princip souvisí se situací, kdy učitelé ve sboru relativizují fungování školy na pozadí předchozích zkušeností na jiném pracovišti či pod jiným vedením (figura na pozadí). Ve shodě s dřívějšími výzkumy prokazují také naše zjištění, že nejvýznamnějším faktorem klimatu učitelského sboru a fungování školy je jeho vedení. Management školy působí směrem ke sboru explicitně, cílenými intervencemi, ale vztahy ve sboru také ovlivňuje nepřímo v souvislosti s budovanou kulturou školy. U všech zkoumaných případů se ukazuje význam dlouhodobého, kontinuálního a relativně stabilního vedení lidí s citlivým prosazováním změn. Efektivní strategií na straně vedení je důsledná vyváženost požadavků na učitele s vytvářením příznivých podmínek práce. Pro učitele je také důležité, zda je vedoucím pracovníkem poskytována dostatečná podpora a ocenění, včetně potvrzení profesionality učitele.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching staffs of basic schools and their social climate (multi-case study)

  • Popis výsledku anglicky

    Through nine stories based on a qualitative study, the monograph describes and characterizes the functioning of a specific working group - the teaching staff at the level of primary education, analyzes its current topics and problems, potential and risks. The publication Teaching staffs of basic schools and their social climate is a result of a qualitative research study, being a part of a 3-year mixed design project Stability and changes of the teaching staffs on which the 6-member research team worked between the years 2016 – 2018. The simultaneous combination phase model QUAN → QUAL → QUAN was used for the whole project, whereas this text uses data prevalently from the second, qualitative, phase. The findings led us to conclude with four general principles of teaching staff functioning: 1) School management and leadership seem to need balanced and complementary approaches. 2) The second principle is related to the counter-productivity of a mechanical increase of routine and standard activities when aiming at change (“more of the same”). 3) Cooperation in the staff can be limited due to various perceptions of lived reality with impact on sharing and agreement about school aims. 4) The last detected principle relates to situations in which teachers relativize current school functioning based on their previous experience under different school leadership (figure-ground phenomenon). In concordance with previous research, our findings prove the major importance of school leadership for both quality of the staff social climate and overall school functioning. School leaders affect the staff directly, through aimed interventions, but also indirectly, through building school culture. Across the case-studies of the researched teaching staffs the importance is apparent of longitudinal, continual, and relatively stable leadership with very sensitively asserted change. Consistent balance between requirements from and support for teachers seems to be an effective leadership strategy. It is important for teachers to have favourable work conditions, and to get work and professionality acknowledgement from the leadership.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7598-677-1

  • Počet stran knihy

    292

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy