Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F22%3A00010791" target="_blank" >RIV/46747885:24510/22:00010791 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf" target="_blank" >https://capv.cz/wp-content/uploads/2023/01/CAPV-Inspirace-pro-vyzkum-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum klimatu učitelských sborů: metodologické možnosti a výsledky
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola má ambici seznámit čtenáře s metodologickými postupy a stručně i s výsledky tříletého výzkumného projektu (GAČR) šetření klimatu učitelských sborů základních škol v České republice. Výzkum se opíral o vlivný teoretický koncept sociálního klimatu Kottkampa, Mulherna a Hoye (1987), včetně aplikace české verze výzkumného nástroje těchto autorů. U fenoménu fluktuace jsme vycházeli zejména z komplexně rámované teorie čtyř kapitálů Masona a Matase (2015), která se jeví jako nejbližší profesní kultuře českých učitelů základních škol. Sociální klima, které je vymezováno jako nejednoduchý fenomén, bylo v rozsáhlém záběru zkoumáno v učitelských sborech smíšeným výzkumným přístupem (fázový model QN1 – QL – QN2). Rozsah výzkumu a nároky jeho metodologického přístupu vyžadovaly týmovou spolupráci šestice výzkumníků. Autoři se tak širokým tematickým uchopením pohybovali od pedeutologie a teorie školy až do oblastí školského managementu a psychologie práce a organizace. Kvantitativní dotazníkové šetření (nástrojem OCDQ-RS) bylo s odstupem dvou let (2016 a 2018) opakovaně realizováno na souboru týchž učitelských sborů ZŠ (N=125) kontaktním způsobem. Diskutován je použitý náhodný statistický výběr výzkumného souboru učitelských sborů a metodologické možnosti zjišťování fluktuace ve sborech. Sledovány byly struktura, charakteristiky a posuny klimatu vybraných sborů s časovým odstupem dvou let a souběžně zjišťována fluktuace učitelů v těchto sborech za pětileté období (2014 – 2018). Zjištěná data sociálního klimatu sborů a profesní fluktuace jejich učitelů byla vzájemně komparována, resp. byl hledán vztah mezi personální stabilitou sboru a kvalitou jeho klimatu. Mezi dvě kvantitativní šetření (QN1, QN2) byla na základě výsledků QN1 vložena vícepřípadová studie devíti učitelských sborů se zjištěnými extrémními (velmi příznivými, resp. krajně nepříznivými) hodnotami sociálního klimatu. Případové studie využívaly především výzkumných metod pozorování, individuálních hloubkových rozhovorů, focus group a obsahové analýzy školní dokumentace. Vnořená kvalitativní fáze výzkumu se snažila odhalit příčiny a souvislosti zjištěných extrémních charakteristik sociálního klimatu ve sledovaných učitelských sborech. Zhodnoceny jsou metodologické možnosti, přínosy a limity smíšeného přístupu při šetření klimatu učitelských sborů jako citlivého profesního sociálního fenoménu, jehož charakteristiky zasahují práci celé školy, kolektivy žáků nevyjímaje. V důsledcích lze proto usuzovat na značnou relevanci kvality klimatu učitelského sboru pro úspěšný výchovný proces, pro kterou jsme nalezli podporu i ve výzkumných zjištěních. Výsledky výzkumu ukázaly výrazné rozdíly mezi charakteristikami sociálního klimatu jednotlivých učitelských sborů základních škol i vysokou variabilitu vnímání klimatu uvnitř některých sborů. Vztah kvality sociálního klimatu nebyl prokázán k velikosti učitelského sboru, k věkovému složení sboru ani k míře jeho fluktuace. Jako klíčové faktory pro kvalitní klima sboru se jeví vhodně volený styl vedení lidí, jeho stabilita, jasně formulovaná a sborem akceptovaná vize a v neposlední řadě také vhodná personální konstelace učitelů ve sboru. Lze očekávat, že změny v kvalifikační struktuře učitelů a personální proměny pedagogických sborů v souvislostech s konceptem inkluze mohou výrazně problematizovat profesní vztahy a klima učitelských sborů.
Název v anglickém jazyce
Teaching staff climate research: methodological options and results
Popis výsledku anglicky
The chapter has the ambition to acquaint readers with the methodological procedures and briefly with the results of the three-year research project (GAČR) aimed at the basic school teaching staff social climate in the Czech Republic. The social climate, which is viewed as a non-simple phenomenon, has been extensively studied in the teaching staff by a mixed research approach (phase model QN1 - QL - QN2). The scope of the research and the demands of its methodological approach required the teamwork of six researchers. The authors thus researched in the fields of pedeutology and school theory, and the areas of school management and psychology of work and organization. The quantitative questionnaire survey (using the OCDQ-RS questionnaire) was repeatedly carried out in 2016 and 2018 on a set of the same primary school teaching staff (N = 125) and administered in a contact manner. The random statistical selection of teaching staffs and the methodological possibilities of detecting turnover in staffs are discussed. The structure, characteristics and climate shifts of selected staffs were monitored over a period of two years, and the turnover of teachers in these staffs over a five-year period (2014 – 2018) was determined simultaneously. The obtained data of the social climate of the staffs and the professional turnover of their teachers were mutually compared to identify the relationship between the staff stability and the quality of its climate. Based on the results of QN1, a multi-case study of nine staffs with identified extreme (very favourable or extremely unfavourable) values of the social climate was inserted between the two quantitative surveys (QN1, QN2). The embedded qualitative phase of the research sought to reveal the causes and contexts of the identified extreme characteristics of the social climate in the monitored teaching staffs. The methodological possibilities, benefits and limits of the mixed approach are evaluated in the research of the teaching staff climate as a sensitive professional social phenomenon, the characteristics of which affect the work of the whole school, including the groups of pupils. Support was found in the research findings for the considerable relevance of the quality of the teaching staff climate for a successful educational process. The research results showed significant differences among teaching staffs as to their social climate characteristics, and also displayed high variability of climate perception within some staffs. The relationship between the quality of the social climate has not been proven in terms of the size of the teaching staff, the age composition of the staff or the degree of its turnover. Appropriately chosen leadership style and its stability, as well as the staff constellation of teachers, appear to be key factors for the quality of the teaching staff climate.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky
ISBN
978-80-7392-387-7
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
108-121
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
ČAPV
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—