Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkum klimatu učitelského sboru: potenciál smíšené metodologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009730" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009730 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1666" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1666</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1666" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1666</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkum klimatu učitelského sboru: potenciál smíšené metodologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Klima učitelského sboru jako vlivná složka klimatu celé školní organizace je značně složitým a také koncepčně ne zcela jednoznačně ukotveným fenoménem. V důsledku toho se problematizují i jeho možnosti diagnostiky. Klima učitelského sboru je jako kolektivní fenomén zpravidla zkoumáno kvantitativními přístupy dotazování. Vzhledem k subjektivní podstatě sledovaného jevu je dotazník vhodným výzkumným nástrojem pro diagnostiku klimatu. Ukazuje se však, že kvantitativně uchopené výsledky nemohou podávat dostatečně plastický obraz natolik komplikovaného jevu. Kvalitativní metodologie zase neumožňuje širší zobecnění výzkumných nálezů. Spojení kvantitativního a kvalitativního přístupu, které je označováno jako smíšený výzkum, má při zkoumání klimatu učitelského sboru vysoké výzkumné nároky. Vhodná kombinace obou přístupů však přináší kompaktnější data, hutnější výsledky a v důsledku má i vyšší interpretační potenciál. Může tak podat spolehlivější obraz klimatu učitelského sboru i školy. Cílem textu je s oporou o zkušenosti a výsledky z rozsáhlého tříletého výzkumného projektu analyzovat možnosti smíšené metodologie při výzkumu klimatu učitelského sboru základní školy. Šetření ukázalo, že data získaná oběma výzkumnými přístupy jsou ve shodě (resp. nejsou v nesouladu), mají výrazně komplementární povahu, jsou nástrojem triangulace a významně obohacují interpretační možnosti zjištěných výzkumných dat.

  • Název v anglickém jazyce

    The Teaching Staff Climate Research: The Potential of Mixed Methodology

  • Popis výsledku anglicky

    The climate of the teaching staff as an influential component of the climate of the whole school organization is a very complex and also conceptually not unequivocally anchored phenomenon. As a result, its diagnostic options are also problematic. As a collective phenomenon, the climate of the teaching staff is usually examined by quantitative approaches of questioning. Due to the subjective nature of the observed phenomenon, the questionnaire is an appropriate research tool for climate diagnostics. However, it turns out that quantitatively grasped results cannot give a sufficiently plastic picture of such a complicated phenomenon. The qualitative methodology does not allow generalization of research results. The combination of a quantitative and qualitative approach, known as mixed research, has high research requirements when examining the climate of the teaching staff. However, a suitable combination of both approaches brings more compact data, more dense results and, as a result, has higher interpretive potential. It can thus give a more reliable picture of the climate of the teaching staff and the school. The aim of the text is to analyse the possibilities of mixed methodology in the climate research of the basic school teaching staff using the experience and results of a large three-year research project. The investigation has shown that the data obtained by both research approaches are in concert (or are not inconsistent), are significantly complementary in nature, are a tool of triangulation and significantly enrich the interpretive possibilities of the found research data.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    volume 71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1/2021

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    7-28

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus