Učitelský sbor ZŠ: Profesní potenciál ve specifické organizaci.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00006223" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00006223 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ppao.upol.cz/wp-content/uploads/2016/02/sbornik_ppao_2017_v7_mh_final.pdf" target="_blank" >https://ppao.upol.cz/wp-content/uploads/2016/02/sbornik_ppao_2017_v7_mh_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelský sbor ZŠ: Profesní potenciál ve specifické organizaci.
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá učitelskými sbory základních škol a specifikem profesních vztahů uvnitř těchto vzdělávacích organizací. Text se opírá o kvantitativní výzkum sociálního klimatu učitelských sborů ZŠ v České republice, který byl realizován v roce 2016. Hromadně získaná data (dotazník OCDQ-Rs) ke klimatu učitelských sborů ZŠ (N=125) podávají celkový obraz o tomto fenoménu, přirozeně ale nemohou hlouběji pronikat do dynamiky vztahů uvnitř sborů. V následném šetření je počítáno s kvalitativní sondou ve vybraných školách. Kvantitativní data jsou proto dále podrobena shlukové analýze a výsledky každého učitelského sboru šetřené základní školy mohou být konfrontovány s modelem vygenerovaných typů. Ukazuje se, že charakteristiky sociálního klimatu sborů jsou (nejen) při odlišných podmínkách práce školy značně rozdílné, přičemž z nich ale nelze vždy jednoznačně usuzovat na výsledné efekty fungování školy. Přesto, že autoři pracují v rovině základního výzkumu, mají získané výsledky svou aplikační hodnotu pro potřeby šetřených škol v oblasti řízení a vedení učitelských sborů. Cílem příspěvku je podle zjištěných parametrů sociálního klimatu souboru základních škol vytvořit typologii jejich učitelských sborů, popsat charakteristiky konstruovaných typů a interpretovat je ve vztahu k podmínkám práce školy.
Název v anglickém jazyce
Teaching Staff of the Elementary and Lower Secondary School: Professional Potential in a Specific Organization.
Popis výsledku anglicky
The text deals with teaching staffs of Elementary and Lower secondary schools and the specifics of professional relationships within these educational organizations. Based on quantitative research (questionnaire OCDQ-RS; N=125) of teaching staff social climate realized in 2016 in the Czech Republic, the data show a picture of the phenomenon in Czech schools. The dynamics of relationships is now being researched through qualitative research in selected schools to get a deeper view. Cluster analysis of quantitative data enables us to create a typology of teaching staffs which can be used to confront the results of each of the qualitatively researched school with the generated model of teaching staff climates. It seems that characteristics of teaching staff social climate differ (not only) in various work conditions and that it is not possible to attribute final effects of school functioning to the teaching staff school climate. Authors do base research with applicability for researched schools in the field of school management. The goal of this contribution is to create a typology of teaching staffs according to parameters of social climates of quantitatively researched schools, describe the constructed types and interpret them in the context of the school work conditions.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-10057S" target="_blank" >GA16-10057S: Stabilita a proměny učitelských sborů základních škol</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů