Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ideas of Czech primary school pupils about intellectual disability

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10383851" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10383851 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uSQfQm.ola" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uSQfQm.ola</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/03055698.2018.1509784" target="_blank" >10.1080/03055698.2018.1509784</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Ideas of Czech primary school pupils about intellectual disability

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aims to analyse and describe the ideas of pupils (aged 10-15 years) about ID. Overall 2324 pupils (without disability) from 23 Czech primary schools of the so-called mainstream education participated in the study. Pupils&apos; concepts associated with ID were analysed using mind mapping methods. It was found that an overall frequency of concepts differed in regard to gender, the school year attended and in relation to pupils&apos; declared experience with people with ID. Pupils&apos; ideas may be described in terms of a medical paradigm of disability. ID was most often linked to an illness, a defect or impairment. Physiognomic or mental abnormalities of people with ID and their differences in behaviour were emphasised in particular. A fixed idea about their inabilities, shortcomings or their dependence on others was predominant in pupils questioned, some of whom also suggested that the care should be provided primarily in special institutions (such as care homes, hospitals and special schools, etc.). The study also discusses the implications and offers recommendations for further research.

  • Název v anglickém jazyce

    Ideas of Czech primary school pupils about intellectual disability

  • Popis výsledku anglicky

    This study aims to analyse and describe the ideas of pupils (aged 10-15 years) about ID. Overall 2324 pupils (without disability) from 23 Czech primary schools of the so-called mainstream education participated in the study. Pupils&apos; concepts associated with ID were analysed using mind mapping methods. It was found that an overall frequency of concepts differed in regard to gender, the school year attended and in relation to pupils&apos; declared experience with people with ID. Pupils&apos; ideas may be described in terms of a medical paradigm of disability. ID was most often linked to an illness, a defect or impairment. Physiognomic or mental abnormalities of people with ID and their differences in behaviour were emphasised in particular. A fixed idea about their inabilities, shortcomings or their dependence on others was predominant in pupils questioned, some of whom also suggested that the care should be provided primarily in special institutions (such as care homes, hospitals and special schools, etc.). The study also discusses the implications and offers recommendations for further research.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-17708S" target="_blank" >GA16-17708S: Domácí vzdělávání - fakta, analýzy, diagnostika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Educational Studies

  • ISSN

    0305-5698

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    45

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    692-707

  • Kód UT WoS článku

    000487120000002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85052067222