Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10386716" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10386716 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FDVwVFKlRL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FDVwVFKlRL</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1039/c8rp00141c" target="_blank" >10.1039/c8rp00141c</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper focuses on the procedure and results for analyzing text-difficulty in lower-secondary chemistry textbooks in the Czech Republic. The authors use established methodology for text-difficulty analysis by Nestler, adapted by Pruocha and Pluskal by adding a second independent analyser to improve reliability. Some textbooks do not follow the expected trend of either text-difficulty coherence or increasing text-difficulty between books for the 8th and 9th grade. No trend in topic difficulty was found either. The results show that learning outcomes may differ significantly when different books are used, despite the fact that they are supposed to support the same curriculum. For this reason, the results serve to support not only teachers when selecting a textbook, but also researchers as a starting point for lesson observations.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on the procedure and results for analyzing text-difficulty in lower-secondary chemistry textbooks in the Czech Republic. The authors use established methodology for text-difficulty analysis by Nestler, adapted by Pruocha and Pluskal by adding a second independent analyser to improve reliability. Some textbooks do not follow the expected trend of either text-difficulty coherence or increasing text-difficulty between books for the 8th and 9th grade. No trend in topic difficulty was found either. The results show that learning outcomes may differ significantly when different books are used, despite the fact that they are supposed to support the same curriculum. For this reason, the results serve to support not only teachers when selecting a textbook, but also researchers as a starting point for lesson observations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Chemistry Education, Research and Practice

  • ISSN

    1756-1108

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    20

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    85-94

  • Kód UT WoS článku

    000482260100006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85065991629