Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10386716" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10386716 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FDVwVFKlRL" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FDVwVFKlRL</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1039/c8rp00141c" target="_blank" >10.1039/c8rp00141c</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks
Popis výsledku v původním jazyce
This paper focuses on the procedure and results for analyzing text-difficulty in lower-secondary chemistry textbooks in the Czech Republic. The authors use established methodology for text-difficulty analysis by Nestler, adapted by Pruocha and Pluskal by adding a second independent analyser to improve reliability. Some textbooks do not follow the expected trend of either text-difficulty coherence or increasing text-difficulty between books for the 8th and 9th grade. No trend in topic difficulty was found either. The results show that learning outcomes may differ significantly when different books are used, despite the fact that they are supposed to support the same curriculum. For this reason, the results serve to support not only teachers when selecting a textbook, but also researchers as a starting point for lesson observations.
Název v anglickém jazyce
Analysis of text difficulty in lower-secondary chemistry textbooks
Popis výsledku anglicky
This paper focuses on the procedure and results for analyzing text-difficulty in lower-secondary chemistry textbooks in the Czech Republic. The authors use established methodology for text-difficulty analysis by Nestler, adapted by Pruocha and Pluskal by adding a second independent analyser to improve reliability. Some textbooks do not follow the expected trend of either text-difficulty coherence or increasing text-difficulty between books for the 8th and 9th grade. No trend in topic difficulty was found either. The results show that learning outcomes may differ significantly when different books are used, despite the fact that they are supposed to support the same curriculum. For this reason, the results serve to support not only teachers when selecting a textbook, but also researchers as a starting point for lesson observations.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemistry Education, Research and Practice
ISSN
1756-1108
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
20
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
85-94
Kód UT WoS článku
000482260100006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85065991629