Časní čtenáři na počátku školní docházky : Výběr respondentů pro výzkum časného čtenářství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10402723" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10402723 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oL~XAgQ1JG" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=oL~XAgQ1JG</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Časní čtenáři na počátku školní docházky : Výběr respondentů pro výzkum časného čtenářství
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek tvoří úvodní část studie popisující výzkum časného čtenářství a jeho souvislosti s rozumovým nadáním. Cílem je popsat postup výběru respondentů. Těmi jsou časní čtenáři, tj. žáci prvního ročníku základní školy, kteří se před vstupem do školy naučili číst s porozuměním alespoň na úrovni slov nebo krátkých vět, a také jejich rodiče a učitelé. Respondenti byli vybíráni na úplném začátku školní docházky pomocí skupinové aktivity, která pomohla vyhledat potřebný počet dětí a jejich rodičů. Je naznačen i postup pro druhou část výzkumu, jenž v současné době probíhá.
Název v anglickém jazyce
Early Readers at the Beginning of School Attendance Procedure for Searching Respondents : Procedure for Searching Respondents
Popis výsledku anglicky
This article introduces the ongoing research focusing on early reading and its relation to intellectual giftedness, which is an important topic in the development of initial reading literacy and preliteracy. It outlines the fi ndings of some foreign researches, and mainly, describes the way in which respondents were selected. Respondents are primary school pupils who learned reading before entering school at least at the level of words or short sentences, then their parents and teachers. Early readers were identifi ed at the very beginning of their school attendance - in the fi rst half of September - through a simple group activity. The children were told to perform tasks that were fi rst given in the form of an image. Among pictures there were also short texts that showed who was able to read them and to accomplish such tasks. In total, 210 pupils from nine fi rst-graders classes of six Prague primary schools took part in this activity, of which ten early readers have been identifi ed. This activity could become a practical tool that would be easy to use for general identifi cation of early readers at school or in preschool education, so that stimulating activities can be offered to support the development of children's initial reading literacy. At the end of the article, the procedure for the second part of the research that is currently being carried out is briefl y introduced.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]
ISSN
2533-7890
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
73-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—