Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komenského pojetí blaženosti a jeho platónsko-aristotelské konotace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10408738" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10408738 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komenského pojetí blaženosti a jeho platónsko-aristotelské konotace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zaměří na Komenského pojetí morálky jako na specifické spojení morálky, výchovy a etiky ctností. Poukáže na významnou inspiraci Komenského chápání Platónovou koncepcí ctností: uměřenosti, statečnosti, moudrosti a spravedlnosti. To vše pak podobně jako u Aristotela zarámováno výkladem praxis coby &quot;konání Dobra&quot;. Neboť ctnosti se pěstují jen a skrze skutky a jako takové jsou výsostným předmětem výchovy. Specifickou roli v celém systému výuky ctnostem pak bude zaujímat koncept praktického rozumu, &quot;právě tak se naučí poslušnosti tím, že budou poslouchat, zdrženlivosti tím, že budou zdrženlivé, trpělivosti tím, že budou trpělivé apod.&quot;, oživující aristotelovský pojem fronésis. Záměr kapitoly je pak na základě interpretace Komenského etiky ctností ukázat prožitek studu jako jeden ze způsobu výkonu fronésis - praktického rozumu vedoucího člověka k Dobru a tedy k dobrému životu. Základní interpretační oporou pak je MacIntyrovo pojetí ctnostného života a Spaemannovo pojetí eudaimonie jako zdařilého života.

  • Název v anglickém jazyce

    Comenius' concept of Eudaimonia and its plato-aristotelism connotations

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter considers Comenius&apos; concept of morality linked with theory of education and ethics of virtue. The text consequently points out crucial thoughts originally comes from Plato&apos;s and Aristotle&apos;s concept of arete, praxis an fronesis. In order to justify a main philosophical point an author interpret MacIntyre&apos;s theory of virtue and Spaemann&apos;s interpretation of eudaimonia.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Utopismus, nebo realismus Komenského projektu nápravy věcí lidských?

  • ISBN

    978-80-7465-409-1

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    167-176

  • Počet stran knihy

    274

  • Název nakladatele

    Pavel Mervart

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly