Osamostatňování člověka s mentálním postižením v kontextu plánování budoucnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10416074" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10416074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nt2X5HOSlv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nt2X5HOSlv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Osamostatňování člověka s mentálním postižením v kontextu plánování budoucnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje (ne)připravenost rodičů dospívajících potomků s mentálním hendikepem pomoci jim opustit domov a pokouší se odhalit některé z bariér, jež tomuto procesu brání. Utváření uceleného systému podpory v ČR je teprve na začátku. V této souvislosti budou identifikovány nejdůležitější oblast, na jejichž základě je možno lépe pochopit vztah rodiče a dítěte, resp. mladého člověka s mentálním postižením na prahu dospělosti. Na vzájemné interakce bude nahlíženo jak z pespektivy jak rodičů tak existenčních a existenciálních potřeb jejich dospívajíích dětí s mentálnímpostižením. Zjiistit, jak podpořit tyto rodiče ve zvládání rodičovské role v téo náročné situaci by mohlo pomoci nastavit sytém frmálních i neformálních podpor při osamostatňování v podmínkách inkluzivní společnosti. Cílem článku je na základě zjištění a nejnovějších výzkumů novu připomenout důležitost plánování budoucnosti v rodinách s potomkem s mentálním postižením.
Název v anglickém jazyce
The Gaining og Independence of a Person with Intellctual Isability in the Context ov Future Planing
Popis výsledku anglicky
The process of gaining independence of people with intellectual disabilities has not been paid enough attention paid so far and the creation of a comprehensive support system in Czech republic is still in its beginning. Article aims to cast a light on the (un)preparedness of parents of adolescensts vith intellectual disabilities forhelping them leave home. The article will identify the most important areas, based on which it is possible to understand the parent-child (i.e. young person with disability). The mutual interactions will be introduced from perspective boath - the parent as well as the perspective of the existencial needs of their adoslescent child with intellectual disabilities. Finding out how to support these pararnts in managign their parental role in these i this difficulte life situation could in the future help to set the system of boath formal and informal support for the parents and its offsprings in the porcess of gaining independence in context of inclusive society.The aim of the article is to, based on the most recent research finding, again stress the importance of future planning in families with a member with intellectual disabilities to achieve the highest possible his or her quality of life.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
75-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—