Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Instrumental realism as a possible basis for theoretical reflection of mathematics education

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10417039" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10417039 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.m64VRCnEz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=.m64VRCnEz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.8" target="_blank" >10.14712/23363177.2020.8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Inštrumentálny realizmus ako možné východisko teoretickej reflexie vyučovania matematiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cieľom príspevku je predstaviť epistemologickú pozíciu nazvanú inštrumentálny realizmus a ukázať, ako je možné túto pozíciu využiť ako nástroj na analýzu rôznych prístupov k vyučovaniu matematiky. Inštrumentálny realizmus je založený na presvedčení, že každé úspešné štúdium konkrétneho segmentu reality musí na jednej strane brať do úvahy špecifické vlastnosti konkrétneho segmentu reality, ktorý študujeme. Na druhej strane musí brať do úvahy jednotlivé epistemické nástroje, pomocou ktorých pristupujeme k tomuto segmentu reality. V prípade fyziky, biológie alebo psychológie sa tieto dve požiadavky nejavia kontroverznými. Avšak v prípade matematiky je oveľa menej zrejmé hovoriť o matematickej realite, ktorú študujeme, alebo o prístrojoch, ktoré používame. Inštrumentálny realizmus tak otvára nový pohľad na získavanie vedomostí, ktorý, ako veríme, má veľa dôležitých dôsledkov pre výučbu matematiky.

  • Název v anglickém jazyce

    Instrumental realism as a possible basis for theoretical reflection of mathematics education

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the paper is to present an epistemological position called instrumental realism and to show how this position can be used as a tool for the analysis of different approaches to mathematics education. Instrumental realism is based on the conviction that any successful study of a particular segment of reality must on the one hand take into account the specific features of the particular segment of reality that we are studying. On the other hand, it must take into account the particular epistemic tools, by means of which we approach this segment of reality. In the case of physics, biology, or psychology, these two requirement do not seem controversial. Nevertheless, in the case of mathematics to speak about mathematical reality that we study or about the instruments that we use is much less obvious. Instrumental realism thus opens a new perspective on knowledge acquisition, that, as we believe, has many important consequences for mathematics education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    7-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85097450831