validizace konceptu akademické marnosti v českém středním vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419329" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419329 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11230/20:10419329
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xvjIL3lHMu" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xvjIL3lHMu</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.042" target="_blank" >10.13060/csr.2020.042</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
validizace konceptu akademické marnosti v českém středním vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Mezinárodní výzkum ukazuje, že koncept akademické marnosti je slibný pro studium mechanismů, které způsobují rozdíly ve výsledcích vzdělávání ve všeobecných a odborných středoškolských programech. Vzhledem k tomu, že v českém vzdělávacím systému existují velké rozdíly mezi všeobecnými a odbornými programy, pokud jde o obsah vzdělávání, podmínky vzdělávání, složení žáků a výsledky učení, je důležité hlouběji se zabývat příčinami těchto rozdílů. Cílem této práce je otestovat původní, trojrozměrnou verzi konceptu akademické marnosti na českých středních školách. Koncept byl testován na datech získaných na výběru 4857 žáků z 29 gymnázií a 90 středních odborných škol, kteří ve školním roce 2018/2019 navštěvovali třetí ročník střední školy. Konfirmační faktorová analýza ukázala dobrou shodu s daty pro jednoúrovňový (úroveň žáků) a dvouúrovňový (úroveň žáků a tříd) model. Invariance měření byla hodnocena pro různé vzdělávací dráhy. Je diskutován potenciál využití dvoustupňového konceptu pro výzkum vzdělávacích drah českých středoškoláků navštěvujících různé vzdělávací programy.
Název v anglickém jazyce
Testing the concept of academic futility in czech Secondary education
Popis výsledku anglicky
International research shows that the concept of academic futility is a promising one for studying the mechanisms that cause differences in educational outcomes in general and vocational secondary school programmes. Given that there are large differences between general and vocational programmes in the Czech education system, in terms of the content of education, the conditions of education, student composition, and learning outcomes, it is important to take a deeper look at the causes of these differences. The aim of this paper is to test the original, three-dimensional version of the concept of academic futility at Czech secondary schools. The concept was tested on data obtained from a sample of 4857 students from 29 grammar schools and 90 secondary technical schools who attended the third year of secondary school in the school year 2018/2019. Confirmatory factor analysis indicated a good model fit with the data for the one-level (student level) and two-level (student and class level) concepts. Measurement invariance was evaluated for different eduational tracks. The potential of using a two-level concept for research on the educational pathways of Czech secondary school students attending various educational programmes is discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Faktory ovlivňující kognitivní a nekognitivní výsledky žáků ve středním odborném vzdělávání. Úloha pocitu akademické marnosti a kultury školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
599-617
Kód UT WoS článku
000595151300002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85098064508