Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The relationship between academic futility and the achievement of upper secondary students. Evidence from the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10419338" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10419338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CvVH9Qe-7_" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CvVH9Qe-7_</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09620214.2020.1869996" target="_blank" >10.1080/09620214.2020.1869996</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The relationship between academic futility and the achievement of upper secondary students. Evidence from the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Research shows that the concept of academic futility is promising for studying the mechanisms that cause differences in educational outcomes in general and vocational programmes. The aim of this paper is to test the hypothesis that in the Czech Republic, a country with one the largest VET sectors in Europe, the worse achievement of students in vocational programmes can also be explained by academic futility, and to explore the relationship between futility and the track attended. The conceptualisation of academic futility returns to the three-dimensional concept proposed by Brookover and Schneider in 1975. The analysis was carried out on a sample of 4871 upper secondary students. Confirmatory factor analysis showed a good fit of the model for a two-level (student and class) concept of academic futility. Two-level structural equation modelling showed a negative relationship between futility and achievement and a lower culture of futility in classes with higher socio-economic status.

  • Název v anglickém jazyce

    The relationship between academic futility and the achievement of upper secondary students. Evidence from the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Research shows that the concept of academic futility is promising for studying the mechanisms that cause differences in educational outcomes in general and vocational programmes. The aim of this paper is to test the hypothesis that in the Czech Republic, a country with one the largest VET sectors in Europe, the worse achievement of students in vocational programmes can also be explained by academic futility, and to explore the relationship between futility and the track attended. The conceptualisation of academic futility returns to the three-dimensional concept proposed by Brookover and Schneider in 1975. The analysis was carried out on a sample of 4871 upper secondary students. Confirmatory factor analysis showed a good fit of the model for a two-level (student and class) concept of academic futility. Two-level structural equation modelling showed a negative relationship between futility and achievement and a lower culture of futility in classes with higher socio-economic status.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Faktory ovlivňující kognitivní a nekognitivní výsledky žáků ve středním odborném vzdělávání. Úloha pocitu akademické marnosti a kultury školy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Studies in Sociology of Education

  • ISSN

    0962-0214

  • e-ISSN

    1747-5066

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    1-23

  • Kód UT WoS článku

    000604359900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85098658492