Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Efektivita systému podpůrných opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10424569" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10424569 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nM~z8.Aho" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nM~z8.Aho</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Efektivita systému podpůrných opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu je v ČR v současnosti založeno zejména na systému tzv. podpůrných opatření, poskytovaných ve vzdělávání žákům na základě doporučení školského poradenského zařízení. Cílem prezentované studie je zhodnotit, s jakou efektivitou tento systém podpory funguje ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Článek přináší data z kvalitativního výzkumu realizovaného formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky škol a s experty v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na tyto specifické bariéry ve fungování systému podpůrných opatření u sociálně znevýhodněných romských žáků: a) učitelé a poradenští pracovníci neumí dostatečně identifikovat sociální znevýhodnění jako zdroj speciálních vzdělávacích potřeb žáka; b) celý proces diagnostiky a doporučování podpůrných opatření je časově velmi náročný; c) rodiče sociálně znevýhodněných žáků se se svými dětmi na diagnostiku do poradenského zařízení mnohdy nedostaví, a tím pádem ani nemohou získat potřebné doporučení; d) navázání podpůrných opatření na konkrétní žáky je u škol s větším počtem migrujících žáků velmi nestabilní; e) celý proces je pro školy administrativně náročný. Ze závěrů výzkumu a jejich komparace s poznatky z jiných odborných zdrojů je zřejmé, že pro zajištění potřebné vzdělávací podpory (prostřednictvím asistentů pedagoga, speciálních pedagogů, pedagogických intervencí ad.) ve školách s větším počtem sociálně znevýhodněných romských žáků by bylo žádoucí nastavení stabilnějšího způsobu financování podpůrných opatření, který by se obešel bez nutnosti diagnostiky a doporučení ze strany školských poradenských zařízení.

  • Název v anglickém jazyce

    The system of support measures and its effectiveness in the education of socially disadvantaged Roma students

  • Popis výsledku anglicky

    Th e education of students with special educational needs in mainstream schools in the Czech Republic is currently based mainly on a system of what are called support measures provided on the basis of recommendations from counselling facilities. Th e aim of the study presented here is to evaluate the eff ectiveness of this support system in the education of socially disadvantaged Roma students. Th e article presents data from qualitative research carried out in the form of semi-structured interviews with schools&apos; staff members and experts on the issue. The results of the research point to the following specifi c barriers in the functioning of the system of support measures for socially disadvantaged Roma pupils: a) teachers and counsellors are not able to suffi ciently identify social disadvantage as a source of the student&apos;s special educational needs; b) the whole process of diagnosing and recommending support measures is very time-consuming; c) the parents of socially disadvantaged students oft en do not go with their children to the counselling facility and thus they do not go through the diagnostic process and cannot obtain the necessary recommendation; (d)linking support measures to specifi c students is very unstable, particularly for schools with a large number of migrant students; e) the whole process is administratively demanding. Considering the conclusions and their comparison with findings from other professional sources, it is clear that in order to provide the necessary educational support (teaching assistants, special teachers, educational interventions, etc.) in schools with a larger number of socially disadvantaged Roma students, it is necessary to establish a more stable system of fi nancing and providing support measures which would not be based on the need for diagnostics and recommendations from counselling facilities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    224-235

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus