Role školních speciálních pedagogů v podpoře žáků se sociálním znevýhodněním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10400065" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10400065 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rkJvAWeQ1H" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rkJvAWeQ1H</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role školních speciálních pedagogů v podpoře žáků se sociálním znevýhodněním
Popis výsledku v původním jazyce
S rozvojem principů inkluzivního vzdělávání vzrůstá v českém vzdělávacím systému i význam profese školních speciálních pedagogů, kteří ve školách hlavního vzdělávacího proudu zajišťují podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pedagogům. Tradičně je role školních speciálních pedagogů směřována zejména do oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, dosud je ale poměrně nejasná role školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním, kteří podle kvalifikovaných odhadů tvoří početně velmi významnou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text článku popisuje výsledky kvalitativně orientované studie založené na obsahové analýze textů od šesti školních speciálních pedagogů, doplněné o postřehy ze skupinové diskuze s těmito poradenskými pracovníky. Prezentované výsledky dokládají význam profese školních speciálních pedagogů jak v několika specifických oblastech přímé podpory žáků se sociálním znevýhodněním, tak i v oblasti poradenské podpory učitelů a v rozvoji spolupráce školy a mimoškolních subjektů (poradenských zařízení, zákonných zástupců žáků). Výzkum jednoznačně svědčí pro další personální i odborný rozvoj profese školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.
Název v anglickém jazyce
The role of school special educators in supporting pupils with social disadvantages
Popis výsledku anglicky
lusive education, the importance of the profession of school special educators, who provide support for pupils with special educational needs and their teachers in mainstream schools, is increasing in the Czech education system. Traditionally, the role of school special educators is mainly focused on the education of pupils with disabilities, but the role of school special educators in relation to pupils with social disadvantages, who according to qualified estimates constitute a numerically very significant group of pupils with special educational needs, remain unclear. The article describes the results of a qualitative oriented study based on the content analysis of texts from six school special educators, supplemented by insights from group discussions with these professionals. The presendted results demonstrate the importance of the profession of school special educators in several specific areas of direct support for socially disadvantaged pupils, as well as in the area of counseling support for teachers and in developing cooperation between schools and non-school subjects (counseling facilities, pupils' legal representatives). The research clearly suggests further personal and professional development of the profession of school special educators in relation to pupils with social disadvantages.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
41-52
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—