Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10480439" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10480439 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.researchgate.net/publication/380759438_Skolni_specialni_pedagog_v_perspektive_inkluzivniho_vzdelavani" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/380759438_Skolni_specialni_pedagog_v_perspektive_inkluzivniho_vzdelavani</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/9788076034501" target="_blank" >10.14712/9788076034501</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace zaměřená na profesi školního speciálního pedagoga je dílem autorského kolektivu z katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Hlavní část publikace prezentuje poznatky z výzkumu zaměřeného na role školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu a na popis dílčích forem podpory, které školní speciální pedagogové zajišťují u žáků se zdravotním postižením. Výzkum byl realizován kombinovanou formou - v kvantitativní části byla data získána od 439 školních speciálních pedagogů prostřednictvím dotazníkového šetření; v kvalitativní části probíhaly ohniskové skupiny a individuální rozhovory se 67 školními speciálními pedagogy. Prezentace dat z výzkumu dokládá, že v rámci přímé podpory žáků školní speciální pedagogové nejvíce pracují s žáky se specifi ckými poruchami učení, dále pak s žáky s narušenou komunikační schopností, s náročným chováním, se sociálním znevýhodněním, s odlišným mateřským jazykem, s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra. V těchto a dalších skupinách žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školní speciální pedagogové uplatňují různé formy podpory, včetně realizace individuální výuky v tzv. předmětu speciálně pedagogické péče a zajištění pomůcek pro žáky. V rámci inkluzivního vzdělávání je důležitou součástí práce školních speciálních pedagogů i podpora žáků bez diagnostikovaných speciálních vzdělávacích potřeb a žáků nadaných, stejně jako poradenství poskytované ostatním pedagogickým pracovníkům a rodičům žáků. Na datech z výzkumu publikace poukazuje na velký význam profese školních speciálních pedagogů v rozvoji inkluzivního vzdělávání, na potřebu dalšího rozvoje pregraduálního vzdělávání těchto pracovníků a také na potřebu dalšího navyšování úvazků školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
Název v anglickém jazyce
School special educational needs teacher in the perspective of inclusive education
Popis výsledku anglicky
The book, focused on the profession of a school special educational needs (SEN) teachers, was created by a collective of authors from the Department of Special Education, Faculty of Education, Charles University. The main part of the book presents fi ndings from the research focused on the roles of school SEN teachers in mainstream elementary schools anda description of partial forms of support that school special needs teachers provide for students with disabilities. The research was carried out in a combined form - in the quantitative part, data were obtained from 439 school SEN teachers through a questionnaire survey; in the qualitative part, focus groups and individual interviews took place with 67 school SEN teachers. The presentation of research data proves that, within the framework of direct support for students, school SEN teachers mostly work with students with specific learning disorders, students with speech impairment, with challenging behaviour, with social disadvantage, with a different mother language, with a mild intellectual disability and with autism spectrum disorders. In these and other groups of students with special educational needs, school SEN teachers apply various forms of support, including the implementation of individual teaching within the so-called "subject of special educational care", and the provision of aids for students. Within the framework of inclusive education, the important part of the school SEN teachers' work is supporting the students with no special educational needs and gifted students, as well as counseling provided to other teaching staff and students' parents. Based on research data, the authors point to the great importance of the profession of school SEN teachers in the development of inclusive education; the need for further development of the undergraduate education for these teachers, as well as the need for further increasing of the number of SEN teachers in mainstream primary schools.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7603-450-1
Počet stran knihy
223
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—