Cognitive principles of genetic constructivism
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10432884" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10432884 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1eqCqDkleT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1eqCqDkleT</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Cognitive principles of genetic constructivism
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the paper is to clarify the cognitive principles of an approach to mathematics education that has been under development by Vít and Milan Hejný for more than 50 years. We suggest calling this approach geneticonstructivism in order to distinguish it from other currents of constructivism with which it is often mistakenly identified and, owing to such misidentification, criticized. Our text is in three parts. In the first part we formulate six principles of genetic constructivism. In the second part we outline the relationship of genetic constructivism to other currents in mathematics education. Finally, in the third part, we respond to Miroslav Rendl and Stanislav Stech's criticism of the Hejný method, as genetic construtivism is usually called. This response will allow us to further clarify some other aspects of the discussion.
Název v anglickém jazyce
Cognitive principles of genetic constructivism
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to clarify the cognitive principles of an approach to mathematics education that has been under development by Vít and Milan Hejný for more than 50 years. We suggest calling this approach geneticonstructivism in order to distinguish it from other currents of constructivism with which it is often mistakenly identified and, owing to such misidentification, criticized. Our text is in three parts. In the first part we formulate six principles of genetic constructivism. In the second part we outline the relationship of genetic constructivism to other currents in mathematics education. Finally, in the third part, we respond to Miroslav Rendl and Stanislav Stech's criticism of the Hejný method, as genetic construtivism is usually called. This response will allow us to further clarify some other aspects of the discussion.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didactica Mathematicae
ISSN
0208-8916
e-ISSN
—
Svazek periodika
42
Číslo periodika v rámci svazku
Neuveden
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
5-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—