Smích výtvarné učebny: terénní výzkum pojetí humoru ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10439177" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10439177 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zrO~mfqfEB" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zrO~mfqfEB</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Smích výtvarné učebny: terénní výzkum pojetí humoru ve výtvarné výchově na 2. stupni ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Studie reaguje na tendence progresivní pedagogiky, které spatřují v humoru přínos pro učení a vyučování. Humor může být považován za kompenzační mechanismus umožňující učitelům i žákům zvládat nároky školní instituce (Woods, 2012), narušit rigiditu lidského jednání (Bergson, 1993) či probouzet tvořivé myšlení. (Koestler, 1968; Ziv & Ziv, 2002) Cílem empirické studie je zmapovat specifika humoru ve výtvarné výchově, zachytit je v jejich komplexitě a vyjádřit pomocí typologie humorných situací vyskytujících se ve výuce a naznačit edukační potenciál těchto výukových situací. Kvalitativní šetření nachází východiska ve školní etnografii (Kučera, 1992; Woods, 2012) a v etnografických přístupech využitých ve výzkumech pedagogiky umění. (Uhl Skřivanová, 2011; Brücknerová, 2011) Sběr dat proběhl přímým pozorováním 52 vyučovacích hodin výtvarné výchovy ve výuce 5 zapojených učitelů z 2. stupně základních škol, prostřednictvím fotodokumentace žákovské tvorby a rozhovorů s učiteli. S využitím kvalitativní analýzy obsahu dle P. Mayringa (2000) byly zformulovány kategorie zahrnující specifické situační projevy humoru ve výuce výtvarné výchovy. Zachycená specifika humoru lze využít v rámci edukace, kdy vyučující výtvarné výchovy může záměrně humorem přispět k úspěšnému zvládnutí výtvarné úlohy, a tedy zkvalitnit výuku.
Název v anglickém jazyce
Laughter of an art classroom: field research of humour in art education at schools of lower secondary education
Popis výsledku anglicky
The study is based on tendencies of progressive pedagogy that consider benefits of humour for learning and teaching. Humour can be used as a compensatory mechanism, which enable teachers and students to cope with the demands of a school institution (Woods, 2012), it helps to disrupt rigidity of human behavior (Bergson, 1993) or to start creative divergent thinking. (Koestler, 1968; Ziv & Ziv, 2002) The aim of the empirical study is to map specifics of humour in art education, to describe their complexity with a typology of humorous situations emerging during lessons of art education and to indicate the educational potential of these teaching situations. The research is inspired by school ethnography (Kučera, 1992; Woods, 2012) and ethnographic approaches used in previous research in art education. (Uhl Skřivanová, 2011; Brücknerová, 2011) Data were collected by direct observation of 52 art lessons of 5 teachers from schools of lower secondary education, by photo-documentation of pupils' artworks and by interviews with teachers. The qualitative content analysis according to P. Mayring (2000) was used to interpret the research findings. It helped to formulate categories for various situational manifestations of humour emerging during lessons of art education. The captured specifics of humour can be used in education, where art teachers can intentionally use humour to encourage pupils working on some creative task, and thus they can improve their teaching practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
3–4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
28-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—