Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10430525" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10430525 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=lgeZLWI4VF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=lgeZLWI4VF</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.2.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.2.4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsou představeny a diskutovány výsledky krátkého kvalitativního šetření na téma chybovost v knihách o přírodě pro děti, které jsem uskutečnila mezi členy Facebookové skupiny Přírodovědný kvíz v dubnu 2020. Ukázalo se, že v knihách pro děti o přírodě se vyskytuje skutečně velké množství chyb. Objevené chyby lze kategorizovat jako chybné názvy (název druhu či rodu neodpovídá ilustraci či fotografii), chybné zařazení do skupiny, chybný výskyt či chybné spolu-vyskytování více organismů, chybné chování, především potravní, chybný tvar těla nebo jeho části, chybná orientace části těla. Používání knih o přírodě s chybami narušuje rozvíjení přírodovědné gramotnosti, a to zvlášť rozvíjení přírodovědného jazyka. Narušuje také chování dětí, které chtějí napodobovat hrdiny dětských knih, a následně nosí domů ježky a krmí je mlékem. Učitelky a učitelé dětí předškolního věku a rodiče bez přírodovědného vzdělání mají obvykle problém chyby identifikovat. Na základní školy nastupují žáci se zažitými nesprávnými názvy druhů a rodů (pojmy) i s různými miskoncepty, které v některých případech přetrvávají do dospělého věku.
Název v anglickém jazyce
Error Rate in Books on Nature for Children as an Obstacle to the Development of Science Literacy
Popis výsledku anglicky
This paper presents and discusses the results of a short qualitative survey on the error rate in children's books on nature, which I conducted among members of the Facebook group Přírodovědný kvíz (Science Quiz) in April 2020. From the research, it emerged that there are truly many errors in children's books on nature. The discovered errors can be categorized as wrong names (the name of species or genus does not correspond to the illustration or photo), wrong classification or grouping, wrong occurrence or wrong co-occurrence of more organisms, wrong behaviour patterns (especially in regards to food), wrong body shape or part, and wrong orientation of body parts. The use of such books on nature with errors interferes with the development of scientific literacy, especially the development of scientific language. It also affects the behaviour of children who want to imitate the heroes of children's books and, who, for example, subsequently carry hedgehogs home and feed them milk. Pre-school teachers and parents without a background in scientific education usually have trouble identifying such mistakes. Thus, pupils enter primary schools having learnt ncorrect names of a great deal of species, as well as various misconceptions, which in some cases persist into adulthood
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
34-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—