Revize rozborů výzkumu efektu učitelova humorného působení na výsledky učení žáků a studentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10431029" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10431029 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tRUhw6GLYF" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=tRUhw6GLYF</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1669" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1669</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Revize rozborů výzkumu efektu učitelova humorného působení na výsledky učení žáků a studentů
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledová studie navazuje na tři relevantní přehledy výzkumů humoru v edukačním prostředí. Soustředí se pouze na výzkumy, v nichž byl zkoumán efekt humoru používaného učiteli na výsledky učení a "výsledky učení" byly operacionalizované testy osvojených poznatků. Otázkou je, jaké okolnosti ovlivňují efekt humoru na učení. Z rozboru 20 výzkumných studií vyplynulo devět kategorií okolností, které problematizují vliv humoru: trvání výuky; vztažnost humoru k látce; dávkování humoru; techniky humoru; vnímání humornosti studentem; individuální charakteristiky studenta; charakter učiva; médium výuky; trénink učitele. Dle analyzovaných výzkumů pozitivní vliv na učení podporuje: dlouhodobější trvání výuky; vztažnost humoru k podstatným informacím; přiměřené a rovnoměrné dávkování humoru; vkládání humoru po vysvětlení nových poznatků a jejich opakování po ilustrování na humorném příkladu; aktivní práce s humorem ve výuce; trénink učitele; vnímání humornosti studenty. Po dalších výzkumech volá problematika individuální charakteristiky studenta, charakteru učiva, a především technik konstrukce humorné pointy.
Název v anglickém jazyce
Revision of Analyses of Research on the Effect of Humour Used by Teachers on the Results of Pupils' and Students' Learning
Popis výsledku anglicky
The review study continues the work of three relevant reviews of research on humour in the educational setting. The focus is only on research which studied the effect of teachers' humour on the results of learning, and "results of learning" were operationalised by tests of acquired knowledge. The question is what circumstances influence the effect of humour. The analysis of 20 research studies rendered nine categories of circumstances problematising the effect of humour: the duration of instruction; the relatedness of humour to the subject matter; the dosage of humour; humour techniques; students' perception of humorousness; students' individual characteristics; the character of the subject matter; the medium of instruction, and the training of teachers. According to the research that was analysed, a positive effect is supported by: longer duration of the instruction; the relatedness of humour to substantial information; an appropriate and even dosage of humour; inserting humour after explaining new knowledge and repeating it after illustration with humorous examples; active work with humour during lessons; training of teachers in using humour, and students' perception of humour as humorous. The problems of students' individual characteristics, the character of the subject matter, and especially techniques of humorous punchline construction call for further research.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
239-261
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—