PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433362" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433362 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu
Popis výsledku v původním jazyce
ato výzkumná studie se zabývá tématem práce s ilustrací u dětí předškolního věku (v mateřské škole) jako podporou porozumění předčítanému textu. Teoretická východiska uvedou souvislosti mezi rozvojem čtenářské pregramotnosti, podporou rozvoje čtenářských strategií a porozuměním (předčítanému) textu. Empirická část si kladla za cíl navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu (metoda pozorování a metoda rozhovoru s dětmi jako metody sběru dat) jsou porovnávány rozdíly výzkumným a experimentálním vzorkem (54 dětí ze 4 tříd dvou mateřských škol). Prostřednictvím pretestu byla zjišťována dovednost všech dětí zapojených do výzkumu při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Následně bylo připraveno 6 lekcí, které byly zaměřeny na rozvoj čtenářských strategií a podporovaly u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Této podpory se účastnilo celkem 24 dětí (výzkumný vzorek). Následně byly otestovány (posttest) všechny děti ve výzkumu a zjišťovány rozdíly mezi experimentálním a výzkumným vzorkem. Výrazně se zlepšil výzkumný vzorek, zejména v dovednosti odhadovat emoce postav či předvídat příběh z ilustrace. Pozitivní vliv na úroveň čtenářské pregramotnosti byl zaznamenán při rozvoji předmatematických činností a emoční inteligence u dětí.
Název v anglickém jazyce
Working with illustration with preschool children as a support of reading comprehension
Popis výsledku anglicky
The research study deals with activities with illustrations oriented to facilitating preschool children's comprehension of written text. The theoretical background is stated on the connections between the development of reading pre-literacy, facilitation of the development of reading strategies, and reading comprehension. The empirical part is aimed to design and verify methods of working with illustrations supporting children's reading comprehension in kindergartens. Through the qualitative research (methods of data collection consist of the observation method and the interview method), the differences are compared between research and experimental samples (54 children from 4 classes in two kindergartens). The skills of all children involved in the research (the research sample and the experimental sample) were examined through the pretest. Subsequently, 6 lessons were prepared, which were focused on the development of reading strategies and supporting children's reading comprehension. A total of 24 children (the research sample) participated in these activities. All children involved within the research process were then tested (the posttest) and the differences between the experimental and research samples were examined. The results of the research sample have been significantly improved, especially in the ability to estimate the emotions of characters or predicting storylines from illustrations. A positive effect on the level of reading pre-literacy was noted in the development of pre-mathematical activities and children's emotional intelligence.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Knižnica [online]
ISSN
1336-0965
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
15-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—