Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433362" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433362 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    ato výzkumná studie se zabývá tématem práce s ilustrací u dětí předškolního věku (v mateřské škole) jako podporou porozumění předčítanému textu. Teoretická východiska uvedou souvislosti mezi rozvojem čtenářské pregramotnosti, podporou rozvoje čtenářských strategií a porozuměním (předčítanému) textu. Empirická část si kladla za cíl navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu (metoda pozorování a metoda rozhovoru s dětmi jako metody sběru dat) jsou porovnávány rozdíly výzkumným a experimentálním vzorkem (54 dětí ze 4 tříd dvou mateřských škol). Prostřednictvím pretestu byla zjišťována dovednost všech dětí zapojených do výzkumu při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Následně bylo připraveno 6 lekcí, které byly zaměřeny na rozvoj čtenářských strategií a podporovaly u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Této podpory se účastnilo celkem 24 dětí (výzkumný vzorek). Následně byly otestovány (posttest) všechny děti ve výzkumu a zjišťovány rozdíly mezi experimentálním a výzkumným vzorkem. Výrazně se zlepšil výzkumný vzorek, zejména v dovednosti odhadovat emoce postav či předvídat příběh z ilustrace. Pozitivní vliv na úroveň čtenářské pregramotnosti byl zaznamenán při rozvoji předmatematických činností a emoční inteligence u dětí.

  • Název v anglickém jazyce

    Working with illustration with preschool children as a support of reading comprehension

  • Popis výsledku anglicky

    The research study deals with activities with illustrations oriented to facilitating preschool children&apos;s comprehension of written text. The theoretical background is stated on the connections between the development of reading pre-literacy, facilitation of the development of reading strategies, and reading comprehension. The empirical part is aimed to design and verify methods of working with illustrations supporting children&apos;s reading comprehension in kindergartens. Through the qualitative research (methods of data collection consist of the observation method and the interview method), the differences are compared between research and experimental samples (54 children from 4 classes in two kindergartens). The skills of all children involved in the research (the research sample and the experimental sample) were examined through the pretest. Subsequently, 6 lessons were prepared, which were focused on the development of reading strategies and supporting children&apos;s reading comprehension. A total of 24 children (the research sample) participated in these activities. All children involved within the research process were then tested (the posttest) and the differences between the experimental and research samples were examined. The results of the research sample have been significantly improved, especially in the ability to estimate the emotions of characters or predicting storylines from illustrations. A positive effect on the level of reading pre-literacy was noted in the development of pre-mathematical activities and children&apos;s emotional intelligence.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Knižnica [online]

  • ISSN

    1336-0965

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    15-24

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus