Učitelské sdílení profesních zkušeností: aktuální pohled z českých škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433652" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433652 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=k0AlZo8vX3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=k0AlZo8vX3</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1858" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1858</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelské sdílení profesních zkušeností: aktuální pohled z českých škol
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představit sdílení profesních zkušeností mezi učiteli a ukázat jeho úlohu v rámci profesního rozvoje. Výzkumy ukazují, že sdílení posiluje (sebe)reflexi vyučujících a prohlubuje pozitivní kolegiální vztahy a spolupráci v učitelských sborech. Zároveň však k němu existují určité bariéry a negativní postoje. Článek představuje výsledky výzkumu, který proběhl v českém prostředí. Jeho záměrem bylo zjistit, jaké zkušenosti mají čeští vyučující s profesním skupinovým sdílením a jaké výhody a nevýhody u něj vnímají. Metody: Výzkum probíhal formou on-line dotazníkového šetření mezi vyučujícími regionálního školství. Dotazník obsahoval 20 položek. Žádost o vyplnění byla rozeslána na všechny školy registrované v rejstříku škol. Dotazník kompletně vyplnilo 2 377 osob. Následná analýza zahrnovala deskriptivní statistiku, testování rozdílů mezi podskupinami podle osobní zkušenosti s profesním sdílením a kvalitativní metody jako např. otevřené kódování. Výsledky: 43 % vyučujících mělo zkušenost s nějakým typem pravidelného skupinového sdílení zkušeností, pouze 4,5 % mělo zkušenost se supervizí, 1 % s intervizí. 33 % těchto setkání bylo vedeno externisty a 56 % bylo povinných. Jako největší přínosy setkání byly uváděny vzájemná motivace, inspirace a budování společné vize. Hlavní překážky pro sdílení byly nedostatek financí, zavalení jinými úkoly a obava sdílet problémy. Závěry: Většina zahrnutých vyučujících (57 %) neměla přístup k profesnímu sdílení, přitom ale 61 % by mělo o zavedení sdílení zájem. Osobní zkušenost s ním se navíc ukázala jako důležitý faktor pro hodnocení překážek a přínosů. Vyučující, kteří měli osobní zkušenost se sdílením, hodnotili všechny. přínosy jako důležitější a překážky jako méně významné.
Název v anglickém jazyce
Sharing Professional Teaching Experience: the Current View in Czech Schools
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to present experience with professional sharing among teachers and to show its role in professional development. Research shows that professional sharing increases the reflection of teachers and deepens positive collegial relationships and cooperation in teaching staff. At the same time, however, there are certain barriers and negative attitudes towards it. The article presents the results of research that took place in the Czech educational environment. Its purpose was to find out what kinds of experiences Czech teachers have with sharing professional experience in groups and what advantages and disadvantages they perceive. Methods: The research was designed as an online survey among teachers. The questionnaire includes 20 items. The request for completion was sent to all schools included in the Czech register of schools. The questionnaire was completed by 2,377 respondents. Subsequent analysis included descriptive statistics, testing for differences between subgroups based on personal experience with professional sharing, and qualitative methods such as open coding. Results: 43% of the teachers had experience with some type of regular group sharing; only 4.5% had experience with supervision and 1% with intervision. 33% of these meetings were led by external experts and 56% were mandatory. The biggest benefi ts of the meetings were mutual motivation, inspiration, and building a united vision. The main obstacles to sharing were a lack of funds, being overwhelmed with other tasks, and the fear of sharing problems. Conclusion: The majority of the teachers involved (57%) did not have access to professional sharing, but 61% would be interested in implementing professional sharing. In addition, personal experience with it has proved to be an important factor in assessing barriers and benefits. Teachers who had personal experience with sharing rated all the benefits as more important and the barriers as less significant.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000399" target="_blank" >TL01000399: Supervize - prevence učitelského vyhoření</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika [online]
ISSN
2336-2189
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
177-198
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—