Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433680" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433680 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.

  • Název v anglickém jazyce

    Asperger syndrome and emotions: emotion recognition and empathy

  • Popis výsledku anglicky

    This article summarizes actual research findings and therapeutic experiences of the author about Asperger Syndrome (sometimes also about Autism Spectrum Disorder - ASD) and emotions. It describes specifically two topics: recognition of other people&apos;s emotions and empathy, which are typically linked with Asperger Syndrome (AS) and ASD. First part is dedicated to biological differences between AS and neurotypical people (in brain structure and hormonal functioning). Next part describes new researches about AS and emotion recognition, these researches found sometimes opposite results, some of them found differences between AS and neurotypical people, but some of them didn&apos;t. According to other studies about empathy, it is important to consider two parts of empathy: emotional and cognitive empathy. There are probably difficulties in both, but cognitive empathy is probably more problematic for AS people. In the end the author discusses possible reasons for different research results and suggest other potential direction of future articles.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Emocionalita ve výchově prizmatem filosofické, psychologické a speciálněpedagogické reflexe

  • ISBN

    978-80-7603-242-2

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    319-333

  • Počet stran knihy

    383

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly