Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433680" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433680 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aspergerův syndrom a emoce: rozpoznávání a empatie
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje výsledky existujících výzkumů a psychologické zkušenosti autorky s prací s dětmi a dospívajícími s Aspergerovým syndromem (nebo všeobecně Poruchami autistického spektra). Specificky se zaměřuje na dvě oblasti: rozpoznávání emocí u druhých lidí a a empatii, které jsou typicky s Aspergerovým syndromem spojovány. První část se věnuje biologickým odlišnostem mezi lidmi na spektru a lidmi neurotypickými (v rámci struktury mozku a hormonálního fungování), další část se zaměřuje na výzkumy popisující rozlišování emocí u lidí s AS, z nichž některé nacházejí a některé nenacházejí odlišnosti mezi lidmi s AS a lidmi neurotypickými. Co se týká empatie, ukazuje se jako důležité rozlišovat dvě její oblasti - emoční a kognitivní empatii. Lidé s poruchami autistického spektra mají pravděpodobně větší problémy s kognitivní empatii. V závěru jsou diskutovány možné důvody pro odlišné výsledky výzkumů a navrženy možné směry budoucího výzkumu.
Název v anglickém jazyce
Asperger syndrome and emotions: emotion recognition and empathy
Popis výsledku anglicky
This article summarizes actual research findings and therapeutic experiences of the author about Asperger Syndrome (sometimes also about Autism Spectrum Disorder - ASD) and emotions. It describes specifically two topics: recognition of other people's emotions and empathy, which are typically linked with Asperger Syndrome (AS) and ASD. First part is dedicated to biological differences between AS and neurotypical people (in brain structure and hormonal functioning). Next part describes new researches about AS and emotion recognition, these researches found sometimes opposite results, some of them found differences between AS and neurotypical people, but some of them didn't. According to other studies about empathy, it is important to consider two parts of empathy: emotional and cognitive empathy. There are probably difficulties in both, but cognitive empathy is probably more problematic for AS people. In the end the author discusses possible reasons for different research results and suggest other potential direction of future articles.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Emocionalita ve výchově prizmatem filosofické, psychologické a speciálněpedagogické reflexe
ISBN
978-80-7603-242-2
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
319-333
Počet stran knihy
383
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—