Zhodnocení průběhu distanční formy vzdělávání v základní škole pro žáky s poruchami zraku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10434946" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10434946 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PtCmM6N29-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=PtCmM6N29-</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zhodnocení průběhu distanční formy vzdělávání v základní škole pro žáky s poruchami zraku
Popis výsledku v původním jazyce
Specifika vzdělávání žáků se zrakovým postižením s případným souběhem zdravot- ního postižení jsou evidentní. V českém vzdělávacím systému jsou historicky dlouhodobě zo- hledňovaná profesionálním působením speciálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí. Netradiční forma distančního vzdělávání přinesla na pole speciálněpedagogické praxe dosud nezmapovaný jev, který může rozšířit možnosti podpory žáků se zrakovým postižením. Cílem předkládaného textu je nalézt a popsat specifika distanční formy výuky u žáků se zrakovým postižením. Následnou komparací s výstupy z běžných škol, které zmapovala Česká školní in- spekce, pak ověřit a definovat specificitu pro danou skupinu žáků. Výzkumné šetření bylo pro- vedeno na Základní škole pro žáky s poruchami zraku v Praze 2 (ZŠ ZRAK). Článek prezentuje zkušenosti všech účastníků vzdělávání ve 2. pololetí školního roku 2019/2020 v této škole. Jako nástrojů výzkumu bylo použito on-line dotazníkových šetření u rodičů a učitelů a semistruktu- rované rozhovory s žáky druhého stupně ZŠ ZRAK a speciálními pedagogy Speciálněpedagogic- kého centra pro žáky s poruchami zraku.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of the course of distance form of education in primary school for pupils with visual impairments
Popis výsledku anglicky
The specifics of the education of visually impaired pupils with a possible concurrence of disabilities are evident. In the Czech educational system, they have historically been taken into account for a long time by the professional work of special pedagogues and other helping professions. An unconventional form of distance education has brought an uncharted phenome- non to the field of special pedagogical practice, which can expand the possibilities of supporting visually impaired pupils. The aim of the presented text is to find and describe the specifics of distance learning for visually impaired students. Subsequent comparison with outputs from re- gular schools, which were mapped by the Czech School Inspection, then verify and define the specificity for a given group of students. The research was carried out at the Primary School for Pupils with Visual Impairments in Prague 2 (ZRAK Primary School). The article presents the experience of all participants in education in the second half of the school year 2019/2020 in this school. On-line questionnaire surveys of parents and teachers and semi-structured interviews with pupils of the second grade of ZRAK primary school and special pedagogues of the Special Pedagogical Center for Pupils with Visual Impairments were used as research tools.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
5-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—