Současná podoba environmentální výchovy a její potenciál v ovlivňování environmentálního uvědomění žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10434954" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10434954 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-8ZLV55ZwN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-8ZLV55ZwN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.632" target="_blank" >10.14712/18023061.632</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Současná podoba environmentální výchovy a její potenciál v ovlivňování environmentálního uvědomění žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje výsledky výzkumu, který se zabýval analýzou environmentálního vzdělá-vání žáků středních škol s důrazem na prozkoumání faktorů ovlivňujících pro-environmentální cho-vání. Výzkum využívá model sestavený na základě metody TPB (Theory of Planned Behavior) a me-tody NAM (Norm Activation Model). Z analýzy je patrné, že značná část žáků považuje současnou environmentální výchovu za nedostatečnou. Nejčastějším zdrojem informací se v oblasti environ-mentálního vzdělávání stává pro žáky internet a sociální sítě. Stěžejním determinantem pro-environ-mentálního chování jsou dle výsledků výzkumu postoje a normy respondentů, které je možné v rámci environmentálního vzdělávání ovlivnit skrze budování povědomí o důsledcích chování. Článek se také vzhledem k odlišným výsledkům jednotlivých zahraničních studií obdobného zaměření zamýšlí nad důležitostí lokálního výzkumu v oblasti rozvoje environmentálního vzdělávání, který je v oblasti ana-lýzy determinantů environmentálního uvědomění stále na samém začátku.
Název v anglickém jazyce
The Current Form of Environmental Education and its Potential in Influencing the Environmental Awareness of Students
Popis výsledku anglicky
The article presents the results of a study that examined the environmental education of high school students, with a focus on examining the factors that influence environmentally friendly beha-vior. The research uses a model based on the TPB method (Theory of Planned Behavior) and the NAM method (Norm Activation Model). The analysis shows that a significant number of students consider current environmental education to be insufficient. The Internet and social networks become the most common source of information for students in the field of environmental education. Accor-ding to the results of the research, the most important determinants of environmentally friendly behavior are the attitudes and personal norms of the respondents, which can be influenced in the framework of environmental education by creating awareness of the consequences of behavior. Due to the different results of individual foreign studies with a similar focus, the article also considers the importance of local research in the field of environmental education development, which is still in its infancy in the field of analysis of the determinants of environmental awareness.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Envigogika
ISSN
1802-3061
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
1-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—