Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10440863" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10440863 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na rozdíl od Příběhů české mateřské školy I, jejichž historický čas je ohraničen dlouhým časovým úsekem 250 let, zpracovávají Příběhy české mateřské školy II, krátkou historickou etapu pouhých 41 let. Časově navazují na předcházející publikaci, aby konfrontovaly pedocentrické období meziválečné československé mateřské školy s poválečným stavem let 1948-1989. Historický kontext tohoto období, naplněný dramatickými zvraty a totalitními dramaty, nemohl být opominut. Marxistická ideologie je včleněna do podmínek československé předškolní výchovy a významně ji ovlivňuje. Jedná o ideologii, která je cizí nesourodá s domácí tradicí. Vývoj mateřské školy v legislativě, normativních materiálech i kurikulárním zakotvení nastolil otázky, jejichž praktická řešení nám otvírají pohled na to, kam až byla nucena mateřská škola v totalitním období zajít. Zvětšující se státní dozor, zvláště pak v uzlových politických zvratech, omezoval přístup ke kritické teorii předškolní výchovy domácí provenience a byla zpřístupněna a nekriticky předkládána pouze sovětská teorie. Zároveň však v běžné každodennosti mateřské školy prosvítá snaha uchovat respekt k dítěti a prostor jeho osobitosti. Ve společensko vědním bádání se stal rozbor různých textových útvarů legitimní součástí jejich poznání. Proto byl využit i zde jako nástroj k uchopení studované reality. Odstup a kritický postoj otevřel cestu k tomu, aby bylo možno poukázat na to, které ideje, názory a aspekty stojí za to, aby byly uchovány, tedy na co lze navázat a co je třeba zásadně odmítnout a tak zabránit přenosu neorganických prvků z minulosti do současnosti. Tento text má napomoci k vyrovnání se s minulostí na půdě předškolní výchovy, neboť bez tohoto kroku se nejen nemůžeme oprostit od minulosti, ale ani nastoupit cestu k nové perspektivě filozofie osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.

  • Název v anglickém jazyce

    Stories of the Czech Nursery School. The Development and Transformations of Pre-school Education (Volume 2 1948-1989)

  • Popis výsledku anglicky

    Stories from the Czech Nursery School II covers the years between 1948-1989 to illustrate the marked contrast between the interwar and postwar periods of Czechoslovak pre-school education. Following on from the 250 year period covered by Stories from the Czech Nursery School I, pre-school education during this 41 year period was characterised by many dramatic changes which are essential not to forget. It was a time when a Marxist political ideology so incompatible with Czechoslovak tradition and values, significantly influenced the features of pre-school education. The development of legislation, standardised materials and curriculum documents introduced major implications for how nursery schools operated and shows the degree to which the period under totalitarianism made Czechoslovak pre-school education almost unrecogniseable. The state authorities only published texts written by Soviet theorists and refused to publish established ideas about pre-school education written by Czechoslovak theorists. Although, pre-school education still retained a respectful attitude towards the child, the uncritical use of such texts formed the only basis for understanding the purpose of pre-school education and organising how nursery schools operated on a day to day basis. With the passing of time and by adopting a critical approach, it is now possible to identify the ideas and opinions of the period which can be retained and those which should be rejected. Stories from the Czech Nursery School II is intended to enable Czech pre-school teachers to confront the past and free themselves from its negative legacy. At the same time, the text aims to support the continuing work of developing pre-school education for the child, their teachers and the future of society.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-330-6

  • Počet stran knihy

    281

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy