Rozvoj komunikačních dovedností v české mateřské škole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10445045" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10445045 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CPkaiuDBx-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CPkaiuDBx-</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvoj komunikačních dovedností v české mateřské škole
Popis výsledku v původním jazyce
Článek přináší výsledky výzkumu, který mapoval frekvenci aktivit zaměřených na jazykový rozvoj dětí v českých mateřských školách. Učitelky a zároveň studentky učitelství pro mateřské školy v kombinované formě odpovídaly formou dotazníku, kterým jazykově orientovaným aktivitám se v mateřské škole věnují. Respondentky také udávaly příklady konkrétních aktivit. Bylo zjištěno, že dostatečný prostor mají cvičení zaměřená na výslovnost a tvorbu souvislých jazykových projevů, dále je dostatečná pozornost věnována čtenářské pregramotnosti. Nejvíce se učitelky věnují rozvoji pragmatických aspektů (zdvořilosti, řečové etiketě). Naopak nejméně prostoru je věnováno rozvoji gramatické kompetence, především morfologii. Na tuto skutečnost budou reagovat fakulty v přípravě učitelů pro mateřské školy a zaměří se více na rozvoj této kompetence.
Název v anglickém jazyce
Development of Communication Skills in the Czech Kindergarten
Popis výsledku anglicky
The article brings results of the research mapping frequency of activities oriented at language development in pre-school education. Kindergarten teachers studying teaching at pre-school levels in combined form filled in the questionnaire mapping the language activities which they do with children in the kindergarten. They also provided examples of the activities. It was found that pronunciation and forming coherent spoken texts are practised with sufficient frequency, also reading pre-literacy was frequently being developed. The most frequent were activities oriented at pragmatic aspects (politeness, language etiquette). On the other hand, grammatical competence, mostly morphology, received less attention. Faculties preparing teachers will concentrate more on grammatical competence development in their curriculum.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
116-131
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—