Představy o budoucnosti u žáků odlišných středoškolských programů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10447960" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10447960 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AU0cewaPlq" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AU0cewaPlq</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-3-38" target="_blank" >10.5817/PedOr2021-3-38</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Představy o budoucnosti u žáků odlišných středoškolských programů
Popis výsledku v původním jazyce
České střední vzdělávání se vyznačuje vysokou diferenciací. Studijní programy gymnaziální vzdělávání, střední odborné vzdělávání s maturitou a střední odborné vzdělávání bez maturity se liší nejen cíli vzdělávání a vzdělávacím obsahem, ale i složením žáků a školním klimatem. Mezinárodní výzkumy ukazují, že navštěvovaný program má, stejně jako vrstevnický kolektiv a rodinné zázemí, velký vliv na představy mladých lidí o jejich budoucím životě. Tyto aspekty se v jednotlivých programech silně odlišují. Cílem této studie je zjistit, jak se liší představy o budoucím životě u českých žáků navštěvujících třetí ročníky středoškolského vzdělávání v různých středoškolských programech. K analýze byla využita data získaná od 1 151 gymnazistů, 2 216 žáků navštěvujících odborné studium s maturitou a 1 504 žáků navštěvujících odborné studium nematuritní v rámci reprezentativního šetření CLoSE v roce 2018. V rámci výzkumu byly zjišťovány kromě vědomostí a dovedností žáků jejich vzdělanostní aspirace, očekávané příjmy a představy o rozmanitých aspektech jejich budoucího života. Výzkum ukázal odlišné představy žáků různých programů z hlediska jejich vzdělanostních aspirací, očekávaného povolání a očekávaných příjmů. Studenti všech typů studia měli nicméně optimistické představy o svém budoucím životě, které se mezi jednotlivými programy lišily jen málo.
Název v anglickém jazyce
Ideas about the future among students of different secondary school programs
Popis výsledku anglicky
Czech secondary education is characterized by high differentiation. The study programs of high school education, secondary vocational education and secondary apprenticeship education differ not only in terms of educational goals and educational content, but also in the composition of pupils and the school climate. International research shows that the attended program, as well as the peer group and family background, has a great influence on young people's ideas about their future life. These aspects differ greatly in individual programs. The aim of this study is to find out how the ideas about the future life of Czech pupils attending the third year of secondary school education in different secondary school programs differ. The analysis used data obtained from 1,151 high school pupils, 2,216 pupils attending professional studies with a high school diploma and 1,504 students attending professional studies without a high school diploma as part of a representative CLoSE survey in 2018. In addition to the knowledge and skills of the students, their educational aspirations, expected income and ideas about various aspects of their future life were collected. The research showed different ideas of students of different programs in terms of their educational aspirations, expected occupation and expected income. Nevertheless, students of all study types had optimistic ideas about their future life, which differed little between individual programs.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Faktory ovlivňující kognitivní a nekognitivní výsledky žáků ve středním odborném vzdělávání. Úloha pocitu akademické marnosti a kultury školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
38-57
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—