Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10448960" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10448960 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2022/10/ProceedingsPBE2021_final.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2022/10/ProceedingsPBE2021_final.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article is focused on development of thin-layer chromatographic methods for analysis of soft drinks (N = 11) with the aim to propose novel didactical aids for introduction of suitable chemical experimental tasks in teaching chemistry at general secondary schools. These tasks are oriented to analytical identification of four common chemical substances: L-ascorbic acid, caffeine, sorbic acid and taurine. The selected compounds induce specific effects in the human body such as stimulation of the central nervous system and are also broadly utilized as taste additives, antioxidants, or stabilizers in various foods. The proposed experiments are designed for further didactical evaluation.

  • Název v anglickém jazyce

    Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The article is focused on development of thin-layer chromatographic methods for analysis of soft drinks (N = 11) with the aim to propose novel didactical aids for introduction of suitable chemical experimental tasks in teaching chemistry at general secondary schools. These tasks are oriented to analytical identification of four common chemical substances: L-ascorbic acid, caffeine, sorbic acid and taurine. The selected compounds induce specific effects in the human body such as stimulation of the central nervous system and are also broadly utilized as taste additives, antioxidants, or stabilizers in various foods. The proposed experiments are designed for further didactical evaluation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PBE 2021 - Project-based Education and Other Student-activation Strategies and Issues in Science Education XIX. - Conference Proceedings

  • ISBN

  • ISSN

    2695-0626

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    2-11

  • Název nakladatele

    Charles University, Faculty of Education

  • Místo vydání

    Prague

  • Místo konání akce

    Prague

  • Datum konání akce

    4. 11. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    001328097100001