Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10448960" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10448960 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2022/10/ProceedingsPBE2021_final.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2022/10/ProceedingsPBE2021_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools
Popis výsledku v původním jazyce
The article is focused on development of thin-layer chromatographic methods for analysis of soft drinks (N = 11) with the aim to propose novel didactical aids for introduction of suitable chemical experimental tasks in teaching chemistry at general secondary schools. These tasks are oriented to analytical identification of four common chemical substances: L-ascorbic acid, caffeine, sorbic acid and taurine. The selected compounds induce specific effects in the human body such as stimulation of the central nervous system and are also broadly utilized as taste additives, antioxidants, or stabilizers in various foods. The proposed experiments are designed for further didactical evaluation.
Název v anglickém jazyce
Soft drinks’ composition as a theme of educational experiments for upper-secondary schools
Popis výsledku anglicky
The article is focused on development of thin-layer chromatographic methods for analysis of soft drinks (N = 11) with the aim to propose novel didactical aids for introduction of suitable chemical experimental tasks in teaching chemistry at general secondary schools. These tasks are oriented to analytical identification of four common chemical substances: L-ascorbic acid, caffeine, sorbic acid and taurine. The selected compounds induce specific effects in the human body such as stimulation of the central nervous system and are also broadly utilized as taste additives, antioxidants, or stabilizers in various foods. The proposed experiments are designed for further didactical evaluation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PBE 2021 - Project-based Education and Other Student-activation Strategies and Issues in Science Education XIX. - Conference Proceedings
ISBN
—
ISSN
2695-0626
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
2-11
Název nakladatele
Charles University, Faculty of Education
Místo vydání
Prague
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
4. 11. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
001328097100001