Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The effect of an irrelevant number and language consistency in a word problem on pupils' achievement and reasoning

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10417530" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10417530 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~adn5dv9WY" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~adn5dv9WY</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/0020739X.2020.1782497" target="_blank" >10.1080/0020739X.2020.1782497</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The effect of an irrelevant number and language consistency in a word problem on pupils' achievement and reasoning

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The adverse influence of the presence of an irrelevant number and language inconsistency in a word problem is well known. Our study focused on the combination of these two variables and on the position of the irrelevant number in the word problem for Grade 6 pupils. The study has a mixed design. Item Response Theory was used to make equally able groups and to find two-parameter models for the assigned word problem. An independent two-sample t-test was used to determine differences in the difficulty of word problems. Further insight was gained by analyzing pupils&apos; written solutions and complementary task-based interviews.Weconfirmed the influence of the variables in question on the word problem difficulty and showed that their combined influence manifests itself in further achievement drop and in the change of strategies and errors. We documented multiple ways in which an irrelevant number influences pupils&apos; reasoning. We showed that pupils&apos; insufficient familiarity with decimals may prevail over their apparent ability to mathematize a relational term with natural numbers. This shows the importance of adjusting the word problem difficulty to pupils&apos; knowledge and experience as the effect of a variable does not have to show itself under some circumstances.

  • Název v anglickém jazyce

    The effect of an irrelevant number and language consistency in a word problem on pupils' achievement and reasoning

  • Popis výsledku anglicky

    The adverse influence of the presence of an irrelevant number and language inconsistency in a word problem is well known. Our study focused on the combination of these two variables and on the position of the irrelevant number in the word problem for Grade 6 pupils. The study has a mixed design. Item Response Theory was used to make equally able groups and to find two-parameter models for the assigned word problem. An independent two-sample t-test was used to determine differences in the difficulty of word problems. Further insight was gained by analyzing pupils&apos; written solutions and complementary task-based interviews.Weconfirmed the influence of the variables in question on the word problem difficulty and showed that their combined influence manifests itself in further achievement drop and in the change of strategies and errors. We documented multiple ways in which an irrelevant number influences pupils&apos; reasoning. We showed that pupils&apos; insufficient familiarity with decimals may prevail over their apparent ability to mathematize a relational term with natural numbers. This shows the importance of adjusting the word problem difficulty to pupils&apos; knowledge and experience as the effect of a variable does not have to show itself under some circumstances.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-06134S" target="_blank" >GA16-06134S: Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Mathematical Education in Science and Technology [online]

  • ISSN

    1464-5211

  • e-ISSN

    1464-5211

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    807-826

  • Kód UT WoS článku

    000548505600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85087453307