Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10436348" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10436348 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-.d0Jwhftd" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=-.d0Jwhftd</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přírodním prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika výchovy a vzdělávání žáků v přírodním prostředí patří k aktuálním tématům současnosti. Příroda představuje přirozené prostředí, ve kterém jsme se vyvíjeli miliony let a potřeba pobytu v přírodním prostředí je tak naší evoluční potřebou. Kontakt s přírodou však v současném světě, který je orientován spíše na technologie, velmi rychle mizí. Řada výzkumů odhaluje klesající míru pobytu venku. V souvislosti s tím se objevují také nové termíny jako "porucha z deficitu přírody", kterou ve své publikaci Last Child in the Woods, použil Richard Louv. Na potřebu většího kontaktu s přírodou tak reagují různé vzdělávací a výchovné strategie a další iniciativy, kterým není lhostejné, jakým směrem se bude utvářet vztah dětí k přírodě a jak bude pobyt venku ovlivňovat jejich zdraví. V době současné epidemiologické situace může být vzdělávání žáků v přírodním prostředí velmi žádoucí, zejména u žáků, kteří mají potíže s dodržováním nezbytných hygienických opatření. Význam pobytu venku je v obecné rovině ověřen celou řadou výzkumů, ale vyvstávají otázky, je-li pobyt venku přínosem pro všechny děti, jak na pobyt venku reagují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami apod. Předložená studie je rozdělena na dvě relativně samostatné části; první je zaměřena na vzdělávání žáků se speciálními potřebami v prostředí školní zahrady a druhá na vzdělávání žáků s poruchami chování v lesním prostředí. Studie přináší několik poznatků, které se mohou stát předmětem dalšího zkoumání a diskuzí. Jde například o zjištění téměř úplné absence negativních reakcí žáků na pobyt v zahradě (za každého počasí). Pozoruhodné jsou též zaznamenané názory některých pedagogických pracovníků na problematickou komplementaritu konceptu inkluze a vzdělávání v lesním prostředí.
Název v anglickém jazyce
Environmental Education of Pupils with Special Needs
Popis výsledku anglicky
The topic of education and upbringing of pupils in the natural environment belongs to the current topics of the present. Nature is a natural environment in which we have evolved over millions of years, and the need to stay in the natural environment is thus our evolutionary need. However, in today's technology-oriented world, contact with nature is disappearing very quickly. A number of studies reveal a declining rate of living outside. In connection with this, new terms are also emerging, such as "nature deficit disorder," used by the Richard Louv in his publication Last Child in the Woods. Thus, various educational and upbringing styles and other initiatives respond to the need for contact with nature, and it does not matter in which direction the children's relationship with nature will go and how the lack of living outside will affect their health. The importance of being outdoors is verified by a number of studies, but is being outdoors beneficial to all children and pupils? How do pupils with special educational needs react to staying outside? The study is divorced into 2 parts: education pupils at school garden and education pupils with behavioural disorder in forest. Both of study includs interesting conclusions, for example any negative reaction of pupils at nature surrounding or oppositives between inclusive education and education in forest.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
201-224
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—