Spolupráce rodiče se zrakovým postižením s učitelem jeho dítěte - případová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10486693" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10486693 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bzCrlKGYIt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bzCrlKGYIt</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spolupráce rodiče se zrakovým postižením s učitelem jeho dítěte - případová studie
Popis výsledku v původním jazyce
V současném světě zůstává stále aktuální otázka, jak připravit (nejen) pracovníky pomáhajících profesí na podporu lidí se zdravotním postižením v různých etapách jejich života. Spolupráce rodičů se zdravotním postižením a učitelů jejich dětí v rámci edukačního procesu je z vědeckého hlediska dosud zcela nezkoumané téma. Nevíme, zda vůbec, případně jak se odborníci - učitelé, speciální pedagogové, školní psychologové, výchovní poradci - zajímají o prožívání těchto žáků, stejně jako o možnosti specifické podpory pro jejich rodiče. Jsou vůbec seznámeni s potřebami rodičů se zdravotním postižením? A jak se zamýšlejí nad jejich dětmi? Snaží se učitelé pochopit případná specifika v oblasti prožívání a chování takovýchto rodičů? Cílovou skupinou výzkumu, který je nyní autorským týmem realizován, jsou tedy rodiče s postižením a pedagogové přicházející do styku s těmito rodiči v rámci inkluzivního vzdělávacího procesu jejich dětí. Záměrem zde představené případové studie je přednést poznatky, které mohou mít pozitivní přínos pro lepší pochopení specifických potřeb dítěte, jehož rodič má zrakové postižení, a pokusit se tak přispět ke zdaru edukačního procesu.
Název v anglickém jazyce
Cooperation between a parent with a visual impairment and their child's teacher - a case study
Popis výsledku anglicky
In today's world, the question of how to prepare (not only) the helping professions to support people with disabilities at different stages of their lives remains a pressing issue. The cooperation between parents with disabilities and their children's teachers in the educational process is a topic that has not yet been fully explored from a scientific point of view. We do not know if at all, or how professionals - teachers, special educators, school psychologists, educational advisors - are interested in the experiences of these pupils, as well as the possibilities of specific support for their parents. Are they at all familiar with the needs of parents with disabilities? And how do they think about their children? Do teachers try to understand any specificities in the experience and behaviour of such parents? The target group of the research, which is now being carried out by the author's team, is therefore parents with disabilities and teachers who come into contact with these parents in the context of their children's inclusive educational process. The intention of the case study presented here is to present findings that can positively contribute to a better understanding of the specific needs of a child whose parent has a visual impairment, in an attempt to contribute to the success of the educational process.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
151-162
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—