Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10448378" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10448378 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15410/22:73614591

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do většinového školského systému patří k základním proudům českého školství a je plně v souladu se vzdělávací politikou České republiky. Zřejmá nepřipravenost učitelů v běžných školách na tuto situaci však představuje pro realizaci tohoto cíle zásadní hrozbu. Zvlášť patrné je to v konkrétních vzdělávacích oborech, kde pro zvládnutí inkluze v běžné školní realitě chybí specificky oborová podpora. Výjimkou v tomto ohledu není ani vzdělávání v mateřském, tedy českém jazyce. Příspěvek analyzuje potřeby učitelů češtiny ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to především s ohledem na didaktickou rekonstrukci obsahu. Ukazuje se, že v případě tradičního mluvnického vyučování je to o to těžší, že je potřeba proměnit nejen způsob didaktického uchopení obsahu, ale obsah sám, a to s ohledem na specifické cíle výuky češtiny pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Text ukazuje, že zmíněnou potřebu nejsou schopny saturovat speciálněpedagogické intervence izolované v oboru speciální pedagogika, nýbrž že se musejí rozvíjet přímo v oborové didaktice českého jazyka. Jedině tak totiž mohou být tyto intervence oborově adekvátní.

  • Název v anglickém jazyce

    Innovations in Czech Language Teaching in the Context of Special Education

  • Popis výsledku anglicky

    Inclusion of pupils with special needs into the mainstream school system is one of the key developments in the Czech school system. However, the evident unpreparedness of teachers for this situation represents a fundamental threat for the realisation of this aim. It is especially apparent in concrete subjects where no specific field support for the realisation of inclusion in ordinary school reality exists. Czech language instruction is no exception in this respect. The paper analyses the teachers&apos; needs in connection with teaching pupils with special educational needs, with special respect to didactic reconstruction of content. It appears that in case of traditional language teaching it is even more difficult as there is a need altering not only the way content is didactically transformed, but for the selection of content as such. The text demonstrates that these needs cannot be saturated by educational interventions that are developed in isolation in the field of special education, but they must be developed directly in the field didactics of Czech language. This is the only way of securing expert adequateness of these interventions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    77-92

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus