Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10448378" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10448378 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15410/22:73614591
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=GjQq3u~J5G</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovace výuky českého jazyka ve speciálněpedagogických souvislostech
Popis výsledku v původním jazyce
Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do většinového školského systému patří k základním proudům českého školství a je plně v souladu se vzdělávací politikou České republiky. Zřejmá nepřipravenost učitelů v běžných školách na tuto situaci však představuje pro realizaci tohoto cíle zásadní hrozbu. Zvlášť patrné je to v konkrétních vzdělávacích oborech, kde pro zvládnutí inkluze v běžné školní realitě chybí specificky oborová podpora. Výjimkou v tomto ohledu není ani vzdělávání v mateřském, tedy českém jazyce. Příspěvek analyzuje potřeby učitelů češtiny ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to především s ohledem na didaktickou rekonstrukci obsahu. Ukazuje se, že v případě tradičního mluvnického vyučování je to o to těžší, že je potřeba proměnit nejen způsob didaktického uchopení obsahu, ale obsah sám, a to s ohledem na specifické cíle výuky češtiny pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Text ukazuje, že zmíněnou potřebu nejsou schopny saturovat speciálněpedagogické intervence izolované v oboru speciální pedagogika, nýbrž že se musejí rozvíjet přímo v oborové didaktice českého jazyka. Jedině tak totiž mohou být tyto intervence oborově adekvátní.
Název v anglickém jazyce
Innovations in Czech Language Teaching in the Context of Special Education
Popis výsledku anglicky
Inclusion of pupils with special needs into the mainstream school system is one of the key developments in the Czech school system. However, the evident unpreparedness of teachers for this situation represents a fundamental threat for the realisation of this aim. It is especially apparent in concrete subjects where no specific field support for the realisation of inclusion in ordinary school reality exists. Czech language instruction is no exception in this respect. The paper analyses the teachers' needs in connection with teaching pupils with special educational needs, with special respect to didactic reconstruction of content. It appears that in case of traditional language teaching it is even more difficult as there is a need altering not only the way content is didactically transformed, but for the selection of content as such. The text demonstrates that these needs cannot be saturated by educational interventions that are developed in isolation in the field of special education, but they must be developed directly in the field didactics of Czech language. This is the only way of securing expert adequateness of these interventions.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
32
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
77-92
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—